آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
اقتصاد
۴

10 محدوده معدنی طلادر ایران وجود دارد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت از وجود 4953 معدن فعال در ایران خبر داد و گفت: در کشور بیش از ده محدوده معدنی طلاوجود دارد.

وجیه الله جعفری دیروز در نشستی خبری با بیان این که هم اکنون از 12 معدن فعال، طلااستخراج می شود، افزود: در حال حاضر ایران 15 معدن طلادارد که سه معدن آن غیرفعال است. وی با بیان این که تولید طلاهم اکنون سالانه دو تا 5/2 تن است، گفت: تا پایان آبان مزایده عمومی واگذاری سه محدوده طلادر استان کردستان به بخش خصوصی برگزار خواهد شد. جعفری با بیان این که 255 معدن نیز هم اکنون در حال تجهیز است، افزود: 1671 معدن غیرفعال در ایران وجود دارد که فعال نبودن آنها به علت نداشتن صلاحیت بهره بردار است. وی گفت: میزان استخراج از معادن کل کشور در سال گذشته 341 میلیون تن بود که نسبت به سال 89 (290 میلیون تن) رشد 18 درصدی را نشان داد. معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون 39 معدن فعال مس و 133 معدن فعال آهن در کشور عملیات استخراج را انجام می دهند.

جعفری افزود: معادن فعال در سال گذشته در مقایسه با سال 89 بیش از 13 درصد افزایش داشته است و در بخش اکتشاف نیز 7 درصد رشد داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین در بخش معادن فلزی نیز 21 درصد در بخش غیرفلزی 5 درصد و در بخش سنگ ساختمانی 10 درصد رشد تولید داشته ایم.