آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
اقتصاد
۴

اولین پروژه راه آهن برقی ایران روسیه بزودی بهره برداری می شود

مدیرکل امورسرمایه گذاری و بین المللی راه آهن گفت: طرح برقی کردن محور تبریز - آذرشهر با طول 46 کیلومتر و با 100 درصد پیشرفت، به عنوان اولین پروژه مشترک همکاری بین راه آهن ایران و روسیه، بزودی با حضور مقامات ارشد اجرایی کشور و رئیس راه آهن روسیه به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایرنا، عباس نظری با اشاره به ورود هیات بلند پایه حمل ونقل کشور روسیه به ایران طی چند روز آینده، به تشریح محورهای مذاکرات و همکاری دوجانبه دوکشور در حوزه ریلی پرداخت.

وی به تجربه موفق مشارکت روسیه در توسعه و تجهیز پروژه های ریلی ایران از جمله مواردی نظیر برقی کردن محور تبریز - آذر شهر اشاره کرد و گفت: تفاهمات ریلی ایران و روسیه به لحاظ اهمیت این کشور در سطح کشورهای بلوک شرقی، همکاری راهبردی و استراتژیک محسوب می شود، چرا که در زمان حاضر بیش از 85 درصد جابه جایی ها در این کشور از طریق خط آهن انجام می شود و به نوعی روسیه قطب صنعت ریلی منطقه است.

نظری اضافه کرد: پروژه برقی کردن محور تبریز - آذرشهر با افزون بر هشت میلیون یورو سرمایه گذاری، در سال 87 کلید خورد و در مدت چهار سال نیز به سرانجام رسید.

وی در تشریح یکی از مهم ترین محورهای مورد تاکید در نشست های دو جانبه پیش رو، به مشارکت روسیه در تکمیل محور ریلی گرمسار گرگان اشاره کرد و گفت: برقی کردن این محور از جمله پروژه های پیشنهادی به کشور روسیه خواهد بود تا با فراهم شدن زمینه های افزایش سرعت سیر در مسیر ترانزیتی گرگان اینچه برون ظرفیت جابه جایی کالاهای ترانزیتی نیز در این مسیر به20 میلیون تن افزایش می یابد.