آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
جهان
۶

استقبال یونانی ها از مرکل با تظاهرات اعتراضی

سال 2009 سرآغاز اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در کشورهای قاره اروپا از جمله یونان بود؛ سیاست هایی که آلمان یکی از طراحان اصلی آن به شمار می رفت. در همان سال آنگلامرکل، صدر اعظم آلمان به یونان سفر کرد تا در مورد نجات بخش بودن این سیاست ها به مردم و سیاستمداران یونان اطمینان بدهد. حال سه سال گذشته و اجرای این سیاست ها با اعتراض شدید مردم یونان مواجه شده است. حال در این شرایط آنگلامرکل روز گذشته بار دیگر برای سفری شش ساعته به یونان رفت تا با مقامات این کشور دیدار کند.

با این حال مردم این کشور به علت نارضایتی از اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی و در اعتراض به سفر مرکل به یونان، تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر، دوشنبه شب جمعیت تظاهرکننده در آتن پایتخت یونان با تجمع در برابر ساختمان پارلمان این کشور پارچه نوشته بزرگی را با خود حمل می کردند که روی آن خطاب به مرکل نوشته شده بود: «آنگلا، داد نزن، چیزی توی یخچال نداریم تا از شما پذیرایی کنیم.». کاستاس تسیکریکاس از فعالان کارگری یونان گفت: ما می خواهیم پیامی قوی بدهیم که ما دشمن مردم آلمان نیستیم بلکه مخالفت ما با سیاست هایی است که شرکای قدرتمند ما بویژه آلمان تدوین کرده اند.

از سوی دیگر دولت یونان برای جلوگیری از برگزاری این گونه تظاهرات ها در روز گذشته، تدابیر امنیتی در پایتخت را تشدید کرد. همچنین دولت اعلام کرد تظاهرات در آتن ممنوع است. همچنین دولت یونان مجبور شد برای محافظت از مرکل، حدود 6500 افسر پلیس را به کار بگیرد.

البته منابع خبری گزارش دادند این بار آنگلامرکل قصد دارد از دولت یونان به علت صرفه جویی در هزینه ها حمایت و به تقویت جایگاه این کشور در اروپا کمک کند. برای نخست وزیر یونان هم که به دنبال احیای اعتبار کشورش است، این سفر اهمیت زیادی دارد.