آرشیو شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۰
اقتصاد
۴

یک نهاد مالی جدید وارد بازار سرمایه می شود

پس از راه اندازی نهادهای مالی جدیدی همچون صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شرکت های تامین سرمایه در بازار سرمایه، اینک سازمان بورس و اوراق بهادار قصد دارد با معرفی موسسات رتبه بندی اعتباری، به عنوان یک نهاد مالی جدید در این بازار، زمینه های لازم را برای تسهیل فرآیند تامین مالی ازطریق بازار سرمایه فراهم کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برگزاری همایش نقش موسسات رتبه بندی اعتباری، همزمان با سالروز تصویب قانون بازار اوراق بهادار (یکم آذر)، در واقع به منزله آغاز فرآیند ورود این نهادهای جدید مالی در نظام اقتصادی کشور است.

علی صالح آبادی افزود: باتوجه به اهمیت قابل توجه موسسات رتبه بندی اعتباری در تسهیل فرآیند تامین مالی ازطریق انتشار اوراق بهادار و در نتیجه، توسعه فعالیت بنگاه های اقتصادی، سازما ن بورس تصمیم به راه اندازی و معرفی این نهاد مالی جدید در بازار سرمایه گرفته است.

موسسات رتبه بندی اعتباری، نهادهای مالی هستند که رتبه اعتباری شرکت ها و اوراق بهادار را براساس سازوکارهای دقیق و مورد اعتماد، بررسی کرده و آن را جهت اطلاع سرمایه گذاران، منتشر می کنند تا سرمایه گذاران با شناخت کافی نسبت به میزان ریسک اعتباری اوراق بهادار و تعهد ناشر به ایفای تعهدات، درخصوص سرمایه گذار در آن تصمیم گیری کنند.

به این ترتیب، با مشخص شدن میزان ریسک اوراق بهادار، تمایل سرمایه گذاران مختلف، با سطوح متنوع ریسک پذیری به خرید این اوراق افزایش یافته و در نتیجه، امکان انتشار اوراق بهادار توسط بنگاه های اقتصادی، تسهیل می شود.