آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۰۴۱۳
اخبار خارجی
۱۲

بررسی بحران اقتصادی جهان، دستور کار اجلاس داووس

چهل وسومین همایش مجمع اقتصاد جهانی با محوریت «بحران اقتصادی» در شهر داووس سوئیس آغاز شد.

صدها تن از شخصیت های مهم سیاسی و شرکت های بزرگ بین المللی از روز گذشته با حضور در شهر داووس چهل وسومین «اجلاس داووس» را با محوریت حل بحران اقتصادی آغاز کردند. اجلاسی که به گفته خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان «قادر به ارائه راهکار برای حل مشکلات اقتصادی» نخواهد بود!

سی ان ان در این باره گزارش داد، امسال شعار نشست اقتصادی داووس «پویایی انعطاف پذیر» اعلام شده که این بدین معناست که سرمایه داری جهانی از توانایی عبور از شرایط دشوار امروز برخوردار شود. در این نشست نیز همچون نشست های قبلی درباره چگونگی دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و به طور کلی بحران جهانی اقتصادی گفت وگوهایی انجام خواهد گرفت اما تجربه نشست های اخیر نشان داده، این اقدام ها تاثیری در رفع مشکل اقتصادی جهان ندارد.»

خبرنگار این شبکه تلویزیونی آمریکایی در ادامه «هدف عمده شرکت کنندگان در این نشست را «اطلاع از نظرات دیگر میهمانان درباره مسائل اقتصادی» عنوان کرد.

همایش 3 روزه مجمع اقتصادی جهانی هر ساله با حضور سیاستمداران و مسئولان و شرکت های اقتصادی و جهان در شهر «داووس» برگزار می شود. دفتر این مجمع در ژنو قرار دارد.

«کلاوس شواب» موسس این مجمع چند روز پیش ابراز امیدواری کرد در اجلاس امسال شرکت کنندگان بتوانند «خمودگی» به وجود آمده در اقتصاد جهانی را برطرف کنند.

برخی از شرکت کنندگان سیاسی بلندپایه در اجلاس امسال داووس عبارتند از دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، آنگلامرکل، صدر اعظم آلمان و همچنین نخست وزیر ایرلند، نخست وزیر انگلیس، نخست وزیر ایتالیا، نخست وزیر لهستان و هشت نفر از کمیسرهای کمیسیون اتحادیه اروپا.

در اجلاس امسال همچنین رئیس جمهور اوکراین، نخست وزیران مغرب، تونس، لیبی، مصر و لبنان، پادشاه اردن، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، رئیس جمهور نیجریه و روسای جمهور شش کشور آفریقایی دیگر و همچنین روسای جمهور فیلیپین، مالزی، میانمار و لائوس و روسای جمهور سه کشور آمریکای لاتین و رئیس جمهور آذربایجان، حضور پیدا می کنند.

نخست وزیران اتیوپی و زیمبابوه، تعدادی از اعضای اجرائی حزب کمونیست چین، چهار معاون وزیر و هشت سناتور و هفت نماینده کنگره آمریکا، چهار نفر از روسای سازمان های غیردولتی از جمله عفو بین الملل، صلح سبز و شفافیت بین المللی نیز در اجلاس داووس شرکت کرده اند. بیش از چهل نفر از روسای بانک های مرکزی کشورهای مهم جهان نیز در این اجلاس حضور دارند.