آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۴
جامعه
۱۳

دکتر حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت

نظرتان درباره رد و تایید صلاحیت ها چیست؟

باید طبق قانون عمل می شده و ان شاءالله همین طور بوده.

نظرتان درباره ورود رییس جمهوری به بحث رد صلاحیت ها و هشدار آقای هاشم زهی برای درخواست از مقام رهبری برای حل مناقشات پیش آمده چیست؟

من یک مجری هستم و حتما مسائل در سطح کلان رسیدگی می شود.

این پیش بینی وجود دارد که ممکن است رییس جمهوری در مخالفت با رد صلاحیت برخی نامزدهای مد نظر وی، برگزاری این انتخابات را تایید نکند. فکر می کنید این اقدام امکان پذیر است؟

در این موارد ساز و کار قانونی وجود دارد و چنانچه چنین سازوکاری در قانون پیش بینی نشده باشد قطعا جایگاه اصلی و تعیین کننده نهایی تکلیف، مجلس است که قانون را تصویب کرده و باید تمهیدی اتخاذ کند.

علاوه بر پنج نهاد استعلام دهنده، نتایج استعلام از نهاد دیگری هم در تایید و رد صلاحیت ها نقش داشته است. شما رد و تایید صلاحیت ها را صنفی می بینید؟

وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات و دادستانی کشور هم که مرجع استعلام درباره صلاحیت نامزدها هستند از سوی قانون تعیین شده اند و صنفی هم نیستند.

شما عملکرد این نهادهای غیرصنفی در ارتباط با نامزدهای یک انتخابات صنفی را تایید می کنید؟

قانون در تعیین شرایط انتخاب شوندگان اعلام کرده که نامزدها نباید دارای اشتهار به فساد سیاسی یا اخلاقی باشند. مرجع تعیین شرایط در کشور، وزارت اطلاعات و دادستانی است و این بررسی ها صنفی بودن انتخابات را مخدوش نمی کند.

سازمان نظام پزشکی با سایر نهادهای صنفی چه تفاوتی دارد که تا این حد مورد حساسیت قرار گرفته؟

بزرگ ترین نهاد صنفی کشور است که بیشترین تاثیر را در زندگی مردم در جوامع صنفی دارد.

فکر می کنید که حضور این سازمان در نظام سیاسی کشور تا چه حد تاثیرگذار است؟

حضورش را در نظام سیاسی تاثیرگذار نمی بینم مگر آنکه افرادی بخواهند دامنه فعالیتش را به حوزه سیاست بکشانند در حالی که سازمان نظام پزشکی به هیچ وجه نباید وارد حوزه سیاست شود.

به نظرتان وارد نشده؟

ممکن است افرادی چنین تمایلی داشته باشند اما استنباط من این است که با وجود تمام حواشی، جامعه پزشکی در این انتخابات حضور گسترده یی داشته و کاری به مسائل سیاسی و حواشی نداشته. شما در نتایج آرا هم خواهید دید که مواجهه به هیچ وجه سیاسی نبوده و صنفی بوده است.