آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۴
جامعه
۱۳

دکتر سیدموید علویان، معاون سلامت در دولت هشتم

انتخابات ششم نظام پزشکی را چگونه دیدید؟

اتفاقات اخیر نشان می دهد که انتخابات نظام پزشکی با انتخابات سایر اصناف فرق دارد و ظاهرا قانونگذار هم این تفاوت را قایل بوده چنان که حکم رییس نظام پزشکی باید از سوی بالاترین مسوول قوه اجرایی کشور صادر شود. فکر می کنم که در این انتخابات قدرت انتخاب وجود دارد زیرا سلیقه های متفاوت در نوع نگاه در نظام پزشکی وجود دارد. بهتر است که عملکرد قبلی ها را مورد نقد سازنده قرار دهیم تا آینده بهتری داشته باشیم. متاسفانه ما در نقد عملکرد افراد، بعضی اوقات تسویه حساب شخصی را هم دخالت می دهیم که این، هیچ کمکی به آینده نمی کند. واقعیت این است که ما در زمینه اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه یی و ارتباط جامعه با پزشک عملکرد خوبی نداشتیم که شاهدش، روند فعلی جامعه است.

نظرتان درباره تایید و رد صلاحیت ها چیست؟

شاید از رد برخی صلاحیت ها متعجب شدم اما وقتی به فهرست نامزدها نگاه کردم دیدم که در میان تایید شدگان سلایق سیاسی و اجتماعی متعدد وجود دارد. انتخابات نظام پزشکی، سیاسی نیست و صنفی است.

شما رد صلاحیت نامزدها به دلیل شایبه های مالی، اخلاقی یا سیاسی را در تبدیل این انتخابات صنفی به یک گزینش غیرصنفی موثر نمی بینید؟

ما قایل به این هستیم که باید هیات نظارتی برای بررسی صلاحیت افراد وجود داشته باشد. ممکن است در برخی رد صلاحیت ها حقی تضییع شده باشد اما هیات نظارت باید در این مورد رسیدگی کند