آرشیو یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۷
جهان
۶

همه پرسی قانون اساسی در زیمبابوه

همه پرسی قانون اساسی زیمبابوه که اولین مرحله از روند برگزاری انتخابات سراسری این کشور به شمار می رود، صبح دیروز در سراسر زیمبابوه آغاز شد. این همه پرسی مرحله ای از پیشرفت دموکراسی در این کشور واقع در جنوب آفریقا محسوب می شود.

به گزارش فارس، حوزه های اخذ رای در سراسر زیمبابوه از ساعت 5 صبح دیروز به وقت گرینویچ باز شد و این رای گیری تا ساعت 17 به وقت گرینویچ ادامه داشت. همه پرسی دیروز در واقع پس از سه دهه حاکمیت رابرت موگابه، رئیس جمهور زیمبابوه بر این کشور برگزار می شود و از این رو اهمیت زیادی دارد. بیش از پنج میلیون نفر برای رای دادن در این همه پرسی دعوت شده اند. پیش نویس قانون اساسی جدید زیمبابوه، اختیارات رئیس جمهور این کشور را می کاهد، اما مانع نامزد شدن مجدد موگابه هشتاد و نه ساله در انتخابات نخواهد شد.

رابرت موگابه که از سال 1980 با استقلال این کشور روی کار آمده است، می تواند تا نود و نه سالگی بر مسند قدرت باشد. براساس قانون اساسی جدید، رئیس جمهور فقط برای دو دوره متوالی که ده سال می شود، می تواند در راس قدرت بماند.

اگر این پیش نویس رای کافی را به دست آورد، جایگزین قانون اساسی قبلی می شود که در آستانه استقلال زیمبابوه از انگلیس در سال 1980 میلادی نوشته شد و در نتیجه راه را برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اواخر سال جاری میلادی هموار خواهد کرد. بیشتر تحلیلگران انتظار دارند این پیش نویس بسادگی رای اکثریت را به دست آورد، زیرا سه حزب سیاسی اصلی زیمبابوه از جمله حزب «زانو پی اف» موگابه و حزب «جنبش برای تغییر دموکراتیک» مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه با آن موافق هستند. نتایج این همه پرسی ظرف پنج روز اعلام خواهد شد.