آرشیو شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۵۹
سلامت
۱۶

خبر سلامت

تغذیه نامناسب از عوامل موثر در کاهش سن ابتلابه بیماری های قلبی

یک متخصص قلب و عروق با هشدار این که سن ابتلابه بیماری های عروق کرونری در جامعه در حال کاهش است، گفت: با افزایش سن، احتمال ابتلابه بیماری های عروق کرونری افزایش می یابد که متاسفانه در کشور ما به علت مشکلات تغذیه ای سن ابتلابه این بیماری ها در حال کاهش است.

دکتر معصومعلی معصومی در گفت وگو با ایسنا افزود: متاسفانه در حال حاضر سن ابتلابه بیماری های عروق کرونری در زنان از سن 60 تا 70 به سن سی تا چهل سالگی رسیده است.

به گفته معصومی ابتلابه بیماری های عروق کرونری در مردان بیشتر از زنان است که در این بین عوامل هورمونی دخیل است.این متخصص قلب و عروق عوامل مهم و قابل کنترل در ایجاد بیماری های عروق کرونری را تغذیه، تحرک، فشار خون، بالابودن چربی خون و مصرف سیگار و مواد مخدر بیان کرد.

وی معتقد است: برنامه تغذیه ای که در آن کمترین میزان چربی لحاظ و در آن مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته و استفاده بیشتر از سبزی، سالاد و میوه در نظر گرفته شده است بهترین برنامه در جهت کاهش خطر ابتلابه بیماری های عروق کرونری است.به گفته معصومی الگوی تغذیه ای مناسب را باید از زمان کودکی و در بلندمدت اصلاح و رعایت کرد.

پرتوهای مصنوعی برای برنزه کردن پوست، سرطان زاست

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به استفاده از پرتوهای مصنوعی (سولاریوم) هشدار داد و گفت: استفاده از دستگاه های مولد این پرتوها برای برنزه کردن پوست، خطر ابتلابه سرطان پوست را افزایش می دهد.

علی گورانی در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: وزارت بهداشت از سه سال پیش استفاده از پرتوهای مصنوعی را برای برنزه کردن پوست به طور قانونی، ممنوع اعلام کرده است اما متاسفانه استفاده از این پرتوها هنوز در جامعه وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود ممنوعیت های قانونی، متقاضیان زیادی برای استفاده از این پرتوها وجود دارند که موجب بروز مساله قاچاق دستگاه های مولد این پرتوها نیز شده است.رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، گفت: میزان پرتوگیری از نورخورشید در کشور بدون استفاده از پرتوهای مصنوعی بسیار بالاست به طوری که شایع ترین سرطان در کشور، سرطان پوست است.