آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
جهان
۳۱

اخبار متناقض درباره مرگ بالینی پادشاه عربستان

یک روزنامه نگار عربستانی شاغل در روزنامه عرب ‎زبان الشرق الاوسط لندن گفت عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از روز چهارشنبه گذشته به لحاظ بالینی مرده است.

وی همچنین به نقل از منابع پزشکی در عربستان سعودی گزارش داد که اندام های حیاتی پادشاه این کشور همچون قلب، کلیه ها و ریه ها از کار افتاده اند. پزشکان برای احیای او چند بار از شوک الکتریکی استفاده کردند. بر اساس گزارش ها وی با کمک دستگاه تنفس می کند. این در حالی است که دربار عربستان تاکنون درباره مرگ پادشاه این کشور هیچ اظهارنظری نکرده است.

پادشاه عربستان اخیرا در هیچ مراسم رسمی ظاهر نشده است و به جای او سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان در مراسم مختلف حضور می یابد. در ماه های گذشته چندمین بار است که خبرهای متفاوتی درباره مرگ پادشاه عربستان منتشر می شود. شرایط جسمی و سلامت پادشاه 89 ساله عربستان سعودی در چند سال گذشته رو به وخامت گذاشته و چندین بار در بیمارستان بستری شده است.

به نظر می رسد مرگ پادشاه کهنسال عربستان اختلافاتی را در بین خاندان آل سعود به همراه داشته باشد. از مدتها پیش حرف ها و حدیث هایی درباره لزوم انتقال قدرت به نسل جوان تر آل سعود به گوش می رسد. در این صورت، شاید دربار عربستان سعودی شاهد نزاع ها و جهتگیری ها بر سر کسب عالی ترین مقام سیاسی این کشور باشد.