آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
جهان
۳۱

گزیده اخبار

حمله شورشیان کمونیست به پلیس فیلیپین

مقامات فیلیپین اعلام کردند شورشیان کمونیست که گرایش های مائوئیستی دارند در آخرین عملیات خود 7 نیروی پلیس این کشور را به قتل رساندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سزار اورلانس» سخنگوی پلیس منطقه گفت: شورشیان وابسته به «ارتش جدید خلق» با کمین در دو کیلومتری یک کلانتری در یک شهر کوچک توانستند 7 نیروی پلیس را کشته و 7 نفر دیگر را مجروح کنند.

قربانیان حادثه همگی اعضای «نیروهای اقدام ویژه» از یک واحد نخبگان پلیس بودندکه با تاکتیک های رزم ضد شورش ویژه این شورشیان آشنا بودند.

توافق در مذاکرات دولت و شورشیان کلمبیا

دولت کلمبیا و گروه چپگرای فارک پس از شش ماه مذاکرات صلح بر سر اصلاحات ارضی به توافق رسیدند که گام مهمی برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور محسوب می شود.

در بیانیه مشترک دو طرف آمده است: این موافقتنامه شروع یک دگرگونی بنیادین در بخش های روستایی کلمبیاست.

در این توافق بر توسعه اقتصادی و سیاسی نواحی روستایی و تهیه زمین برای کشاورزان فقیر تاکید شده است.

اصلاحات ارضی یکی از جنجالی ترین موضوع ها در گفت و گوهایی بود که به پنج دهه مناقشه در کلمبیا پایان می دهد.

«اومبرتو دلاکال» رئیس تیم مذاکره کننده دولت کلمبیا گفت: ما فرصتی واقعی برای دستیابی به صلح از طریق گفت و گو داریم.

فارک، بزرگترین گروه شورشی کلمبیا، از ماه نوامبر گذشته در هاوانا پایتخت کوبا با نمایندگان دولت کلمبیا درحال گفت و گو بوده است. این چهارمین تلاش دو طرف برای رسیدن به یک راه حل مبتنی بر مذاکره برای مناقشه این کشور است که طولانی ترین جنگ داخلی در امریکای لاتین بوده است.

مذاکره کننده ارشد دولت «توافق هاوانا» را فرصتی واقعی برای دستیابی به صلح خواند. پس از این توافق، «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا در پیامی گفت: ما این گام بنیادین در هاوانا را واقعا جشن می گیریم؛ گامی برای پایان نیم قرن مناقشه. ما با دقت و مسئولیت فرآیند صلح را دنبال می کنیم. دولت تخمین می زند که 600 هزار نفر از زمان شروع مناقشه در دهه 1960 کشته شده اند و در این میان حدود سه میلیون نفر نیز آواره شده اند.

فارک بیش از 9 هزار جنگجو دارد که در سراسر باریکه جنگل های شرقی این کشور «جوزه اند»، فعال هستند.