آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
تا حماسه
۲۹

شورای نگهبان مقید به احراز صلاحیت افراد از طریق مشخصی نیست

حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در چهل و هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ردصلاحیت مشایی و رفسنجانی به دلیل وجود پرونده قضایی بوده است، گفت: اولا صلاحیت احراز نشده نه این که رد شده باشند، ثانیا شورای نگهبان تشخیص می دهد که صلاحیت نامزد احراز می شود یا نه و اگر صلاحیت فرد یا افرادی را احراز نکردند لازم نیست که این امر از طریق مشخصی باشد، یعنی شورای نگهبان مقید نیست که از طریق مشخصی صلاحیت را احراز نکند.

نامزدهای انتخاباتی تخلف بکنند به اتهام شان پس از انتخابات رسیدگی می شود

اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار قضایی ایران مبنی بر این که تعدادی از حامیان دولت احضار و تحت بازجویی قرار گرفته اند و همچنین چند سایت حامی دولت نیز فیلتر شده است، دلیل آن در آستانه انتخابات چیست، گفت: اگر کسی اقدام مجرمانه ای را انجام دهد، تحت تعقیب قرار می گیرد و این موضوع ربطی به دولتی بودن یا نبودن آن فرد ندارد. اگر سایتی مطلبی خلاف منتشر کند، تحت تعقیب قرار می گیرد. اگر سایتی ثبت شده و مطلبی خلاف را منتشر کند، ابتدا تذکر می گیرد و در صورتی که پس از چند بار تذکر، اقدام خود را تکرار کند، با تصمیم کارگروه ویژه یا به دستور دادستان فیلتر می شود. ضمن این که اگر نامزدهای انتخاباتی جرمی را مرتکب شوند، تحت تعقیب قرار می گیرند، اما این به آن معنا نیست که آن ها احضار شوند، بلکه پرونده قضایی برای آن ها تشکیل می شود و پس از انتخابات به اتهام آن ها رسیدگی خواهد شد که این موضوع فقط در خصوص کاندیداها صدق می کند اما اگر حامیان آن ها جرمی را مرتکب شوند، به سرعت رسیدگی می شود.

وی در ادامه گفت: افرادی که صلاحیت شان احراز نشده است، حق فعالیت انتخاباتی را ندارند و اگر افرادی در قالب ستاد یا به عنوان حامی آن ها، اقدام به فعالیت های تبلیغاتی و انتخاباتی کنند، این موضوع خلاف قانون بوده و افراد تحت تعقیب قرار می گیرند.