آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
پایتخت
۲۷
یادداشت روز

دردسرهای تمام نشدنی وسایل نقلیه عمومی برای پایتخت نشین ها

زهره رجب نیا

استفاده از اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه عمومی همیشه با مشکلات خاصی برای شهروندان تهرانی همراه بوده است، دردسرهایی که با توجه به ساعت پیک ترافیک و بسته به این که چه ساعتی از منزل خارج می شویم، متفاوت است!

همه کسانی که از اتوبوس های درون شهری برای جابه جایی استفاده می کنند، در یک چیز متفق القولند: هیچ گاه تعداد و زمان حرکت اتوبوس ها در خطوط، با توجه به ساعات پیک ترافیک و همچنین ازدحام مسافران هماهنگ نمی شود. موضوعی که متولیان حمل و نقل پایتخت، هیچ وقت نتوانسته اند پاسخ روشنی به آن بدهند. اگر هم برنامه ای بوده، اثر بخشی چندانی نداشته، چون در ساعات پیک ترافیک، وقتی مسافر زیاد است، جا حتی برای ایستادن در اتوبوس نیست و در غیر ساعات پیک، تعداد اتوبوس ها کم است چون مسافر کم و فاصله زمانی حرکت اتوبوس ها بیشتر است و همین باعث می شود تعداد مسافران در ایستگاه ها بیشتر شود و وقتی اتوبوس به ایستگاه های میانی می رسد، باز هم جا حتی برای ایستادن مسافر ندارد.

این ناهماهنگی ها موجب شده است اغلب مسافران خطوط درون شهری در تهران با این معضل دیرینه، همچنان دست به گریبان بمانند؛ مساله ای که موجب می شود خیلی از پایتخت نشینان به دلیل وجود مشکلات اینچنینی، حاضر به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس یا مترو نشوند. آنان به طور کلی، غالبا با مشکل تردد مواجه اند. شهروندان تهرانی، برخی روزها، هزینه گزافی برای برنامه ریزیهای نادرست متولیان شهری می پردازند.

استفاده از اتوبوس، گزینه خوبی است تا دچار مشکلاتی مثل رانندگی خسته کننده در ترافیک، دغدغه پیدا کردن جای پارک برای خودرو، سروکله زدن با برخی رانندگان تاکسی یا مسافرکش - که خود حکایت دیگری دارد - و غیره نشوی، اما در مقابل مصائب خود را دارد مانند اتلاف وقت در صف های طولانی و پر ازدحام خطوط اتوبوس که گاه موجب می شود وقت زیادی به هدر رود و سفر با وضعیتی نامطلوب و پر ازدحام در داخل اتوبوس که در نهایت از اتوبوس سواری پشیمانت می کند و می ماند یک سوال: واقعا راهی هست که بی دغدغه به مقصد برسی؟