آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
پایتخت
۲۷

<هرانده> روستایی دیدنی در فیروزکوه

<هرانده> روستایی در 120 کیلومتری شرق استان تهران و 12 کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه یکی دیگر از سرمایه های گردشگری تهران محسوب می شود.

روستایی با غارها و دره های زیبا که از جاذبه های متعدد آن می توان به رودخانه های پرآب و دره های زیبا و مردم خونگرمش اشاره کرد.

کافی است، برای یک پیاده روی نیمروزی سری به دشت بورنیک، مزارع منطقه و رودخانه نمرود بزنید تا بتوانید تجربه یک روز دوست داشتنی را همراه با خانواده در روستای هرانده تجربه کنید.

از دیگر نقاط دیدنی روستای هرانده باید به برج سنگی مدور شکلی که به امامزاده یحیی مشهور است اشاره کرد، امامزاده ای که روی تپه ای به ارتفاع 2 متر قرار گرفته و با مصالحی مانند سنگ لاشه، ملات، گچ و ساروج در قرن ششم و هفتم ساخته شده و هم اکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بدون اغراق، حفظ بافت قدیمی و سنتی از دیگر ویژگی های بارز روستای هرانده فیروزکوه به شمار می رود که با گذشت زمان، تغییری در آن حاصل نشده است و وجود دری با قدمت بیش از 300 سال در این روستا خود نشانه دیگری بر حفظ بافت قدیمی و سنتی روستای هرانده تلقی می شود.

اهالی روستای هرانده که اغلب به مازنی تکلم می کنند در کار پرورش انواع گل و ماهی قزل آلافعالیت دارند و از نکات قابل توجه در این روستا تعداد باغ های سیب گلاب و زردآلوی آن است که همراه با منظره کوچ عشایر و اقامت ییلاقی آن ها مناظر بدیعی را پدید آورده است.

در این بین در هیچ کجای استان تهران به جزمنطقه هرانده نمی توان لذت تماشای یک بازی و ورزش محلی را با این کیفیت به تماشا نشست.

درضمن اگر دوستدار خرید صنایع دستی هستید، می توانید آثار کاملی ازهنرهای دستی همانند گلیم و جاجیم و وسایلی از این دست را از هنرمندان روستای هرانده خریداری کنید.چشیدن انواع میوه ها، لبنیات تازه، عسل و ماهی قزل آلای این روستا نیزخود نکته تعریفی دیگری است که توصیه می کنیم در این سفر حتما آن را امتحان کنید.