آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
دانستنی ها
۱۱
گفت وگوی ویژه

نشاکاری ماشینی

پژوهشگران جوان کشور با هدف کاهش خسارت نشاکاری سنتی یک دستگاه دانه کار در سینی نشا ساختند.

حاتم قضایی، یکی از طراحان درباره ماشین دانه کار سینی نشا گفت: استفاده از این ماشین یک روش مدرن برای صیفی کاری است که از مشکلات نشاکاری سنتی در آن خبری نیست.

به گفته وی نشاکاری سنتی بیماری های خاک را از محیط نشا به زمین کشاورزی انتقال می دهد و در بیشتر مواقع ریشه های گیاه در زمان انتقال از محل نشا به زمین، آسیب می بیند.

قضایی با اشاره به ظرفیت این دستگاه در تولید بیش از 20 هزار بذر در ساعت، خاطرنشان کرد: با استفاده از این ماشین، بذری که در سینی نشا کاشته می شود در گلخانه عمل می آید، در خاک استریل رشد می کند و هنگام خارج شدن از سینی نیز ریشه گیاه آن آسیبی نمی بیند.

این پژوهشگر جوان که این دستگاه را در قالب یک شرکت دانش بنیان طراحی کرده است، درباره شیوه کار آن توضیح داد: ماشین در سه مرحله کوبش خاک، کاشت بذر و پوشش سینی، کار خود را انجام می هد. کوکوپیت (لیف نارگیل) به عنوان بستر کشت در این دستگاه استفاده می شود که بسیار ارزان و مناسب برای کاشت نشاست.

وی خاطرنشان کرد: کنترل این دستگاه کاملا الکترونیک و زبان رابط کاربر آن فارسی است که هر اپراتوری به راحتی با آن کار می کند.

به گفته قضایی تاکنون چند نمونه از این دستگاه به کمک جهاد کشاورزی استان قزوین ساخته شده و نمونه های دیگری هم در دست ساخت است. بهای این دستگاه برای مصرف کننده 30 میلیون تومان است که کمتر از 50 درصد بهای نمونه خارجی 70 میلیون تومانی آن است.

این پژوهشگر درباره دیگر ویژگی های ماشین دانه کار در سینی نشا اظهار کرد: مصرف برق این دستگاه فقط 2 آمپر است که با برق تک فاز نیز کار می کند. ضمن این که فناوری آن کاملا بومی است و قطعات آن برای مصرف کنندگان در دسترس است.