آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
آتیه
۲۰
نکته

لزوم ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای کار

قاسم کریمی

کارشناسان یکی از ضعف های بازار کار را نبود مهارت عنوان می کنند، البته این مساله هنوز از سوی کارجویان جدی گرفته نشده و عرصه اشتغال کشور با مشکل مواجه است. گرچه بر اساس قانون برنامه توسعه و سیاست های کلی اشتغال سند چشم انداز 1404 آموزش مهارت های فنی و حرفه ای باید در اولویت برنامه نهادهای مختلف به خصوص آموزش و پرورش باشد و مسئولان نیز در تلاشند به منظور توسعه آموزش های فنی و حرفه ای این برنامه ها را اجرا کنند، اما بررسی وضع شاخص های فنی و حرفه ای کشورهای جهان در مقایسه با کشورمان نشان می دهد ایران در این زمینه باید بیشتر تلاش کرده و کارهای ساختاری و بنیادی زیادی را در توسعه برنامه های مهارتی اجرا کند تا به یک تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار برسد.

بر اساس آخرین بررسی ها از آموزش رشته های مهارتی، کشورهای اروپایی به طور میانگین با 48 درصد ثبت نام در رشته های مهارتی دوره متوسطه بیشترین سهم را در آموزش فنی و حرفه ای دارد، در حالی که این آمار در ایران 2/20 درصد است و با شاخص کشورهای صنعتی فاصله دارد.

مقایسه آماری کشورهای پیشرفته با ایران نشان می دهد که این کشورها با مطالعه ای که در بازار کارشان انجام داده اند، سعی کرده اند در مشاغلی که نیاز به نیروی کار فنی دارد، آموزش های دوره متوسطه را به آن سو هدایت کرده و توانسته اند تعادلی میان عرضه و تقاضای کار ایجاد کنند، این در حالی است که در کشورمان در این زمینه فرهنگ سازی نشده و جوانان و خانواده ها به اهمیت کارهای مهارتی کمتر پی برده و گرایش به مهارت های فنی و حرفه ای نسبت به کشورهای پیشرفته پایین است.

بر اساس آمار از هر 100 نفری که در ایران بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می شوند، 20 نفر در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کرده اند، 80 نفر دیگر فاقد تحصیلات مهارتی هستند.

می طلبد دست اندرکاران و مسئولان مربوطه در زمینه نهادینه کردن این مقوله مهم که در رشد و تعالی جامعه تاثیر بسزایی دارد، تلاش مضاعفی انجام دهند تا جامعه رو به رشد و جوان ایران در گذر از این مرحله نیز به موفقیت برسد.