آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
زندگی
۱۹
یادداشت روز

پیروزی بر خشم

دکتر فربد فدایی

عصبانیت یک احساس مهم در انسان هاست. این احساس زمانی به ما دست می دهد که چیزی اشتباه باشد اما ما نباید خشم خود را ادامه دهیم؛ باید بر آن مدیریت داشته باشیم. زمانی که انسان به نتیجه دلخواه خود نمی رسد، خشمگین می شود و این خشم می تواند زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری ها برای او شود. برای مهار خشم راه های بسیاری وجود دارد. زمانی که از موضوعی خشمگین شدید، یک لحظه با خودتان فکر کنید که دفعات قبل وقتی خشمگین شدید و پرخاشگری کردید، چه نتیجه ای به بار آمد؟

آیا سرانجامی جز پشیمانی برای شما داشت؟ در این صورت بهتر است که مهربانی و تفاهم را جایگزین پرخاشگری کنید. راه دیگر برای مهار خشم این است که خودتان را به جای طرف مقابل که بر سر موضوعی با او مشاجره کرده و خشمگین شده اید، بگذارید. شاید اصولا حق با او است و حتی اگر حق با او نباشد، او خودش را محق می داند.

در این صورت گفت وگو، منطق و استدلال می تواند غائله را ختم کند. شاید یاری گرفتن از یک داور مشکل را برطرف کند. پدر و مادری که نسبت به فرزندشان که کارنامه مردودی آورده است خشمگین هستند، یک لحظه با خودشان فکر کنند شاید خود آن ها در رسیدگی به تحصیل فرزندشان غفلت کرده اند و ممکن است سهم آن ها در مردودی فرزندشان خیلی کمتر از او نباشد.

یک راه موثر برای مهار خشم این است که صدا و تصویر فردی که خشمگین شده است را هنگام پرخاشگری ضبط کنیم و سپس زمانی که آرام است، به او نشان دهیم. تجربه ثابت کرده است بیشتر افراد از شنیدن لحن نامناسب یا حالات چهره خود زمانی که خشمگین بوده اند شرمنده می شوند و این بازخورد موجب کوشش آن ها برای مهار خشم می شود و سرانجام موثرترین روش برای مهار خشم، پناه بردن به خدا و گفتن ذکر او است. ذکر خدا و پناه بردن به او، موجب آرامش و اطمینان شده و به انسان امید می دهد که می تواند وضعیت ناهنجار را رفع و خشم خود را کنترل کند. یاد بگیریم که چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم و بر آن پیروز شویم.