آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۱۵
اخبار خارجی
۱۲

قلع و قمع معترضان در میدان تقسیم اسلامبول

نیروهای امنیتی ترکیه با یورش به تظاهرکنندگان در اسلامبول، آنها را از میدان «تقسیم» عقب راندند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس ضدشورش دیروز با استفاده از گاز اشک آور و خودروهای آب پاش فشار قوی به معترضان در میدان تقسیم اسلامبول حمله کرد. این حمله در دوازدهمین روز اعتراضات صورت گرفت. روز قبل از این حمله «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر معترضان را غارتگر خوانده و گفته بود که صبرش در مقابل معترضان حدی دارد. در این حمله شماری از تظاهرکنندگان از جمله یک خبرنگار زخمی شدند.

خبرنگاران درگیری های دیروز اسلامبول را شدید توصیف کردند. به گفته آنها، معترضان برای مقابله با نیروهای پلیس، از کوکتل مولوتف استفاده کردند و تعقیب و گریز میان طرفین ساعت ها ادامه داشت.

معترضان که ساعات اولیه صبح با شلیک گاز اشک آور غافلگیر شده بودند، احتمال نمی دادند که پلیس اینگونه مداخله کند، زیرا اردوغان روز قبل از قصدش برای گفت وگو با تظاهرکنندگان در میدان تقسیم سخن گفته بود.

شمار تظاهرکنندگانی که شب را در چادر مانده بودند و صبح مورد حمله قرار گرفتند، تا 7000 تن اعلام شد.

پس از حمله به تظاهرکنندگان در اسلامبول «بلنت آرمینچ» معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، اقدامات غیرقانونی دیگر تحمل نخواهد شد. این مقام ترک پیش از این با معترضان ملایم تر حرف می زد و حتی به خاطر حمله پلیس، از آنها عذرخواهی هم کرده بود.

دولت آنکارا اعتراضات داخلی را کار عوامل خارجی می داند و شخص اردوغان وانمود می کند که قربانی توطئه شده است.

در همین حال، «یوسف قرضاوی» که در قطر مستقر است و به خاطر فتواهای ضد شیعی و تفرقه افکنانه، به «شیخ ناتو» معروف شده است، اعتراضات در ترکیه را توطئه خارجی دانست.