آرشیو یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲، شماره ۳۷۲۸
اقتصاد
۴

نوسان نرخ ارز به دلیل ورود غیرحرفه ای ها به بازار

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی با تشریح نقش عوامل اقتصادی و روانی در نوسانات اخیر ارزی، نسبت به ورود و نقش آفرینی منفی افراد غیرحرفه ای به این بازار هشدار داد.

پیمان قربانی در گفت وگو با فارس با بیان این که بازار ارز به عنوان یکی از بازارهای مهم مالی در کشور از دو مقوله تاثیرپذیر است، اظهار کرد: نخست مقوله عوامل بنیادی است که در قالب مدل های نرخ ارز و متغیرهای ساختاری اقتصاد تعریف می شوند و عواملی چون تولید ناخالص داخلی، نرخ رشد نقدینگی، نرخ تورم و نرخ سود بانکی مهم ترین عوامل موثر بر نوسانات بازار هستند.

وی با اشاره به این که در کنار این عوامل بنیادین برخی مسائل تکنیکی عمدتا متاثر از انتظارات هم وجود دارد، افزود: واقعیت این است که تحریم بانک مرکزی و کاهش فروش نفت در دو سال اخیر نقش قابل توجهی در بروز التهاب در نرخ های ارز داشته، لذا فاصله گرفتن از رژیم نرخ ارز واحد نه به عنوان یک انتخاب بلکه یک اجبار و ضرورت بود.

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی باید در جهت تامین نیازهای ضروری اقتصاد اولویت بندی را انجام می داد؛ در واقع تسلط ریسک های غیراقتصادی در سال های اخیر سبب شد تقاضای ارز غیرخطی شود.

به گفته وی، در شرایط ملتهب هر میزان ارز هم که به اقتصاد تزریق بشود، قادر به اعاده ثبات و آرامش به بازار نخواهد بود و این وضع در دیگر کشورها نیز تجربه شده است.

قربانی با اشاره به پیش شرط های دستیابی به نظام ارز تک نرخی، گفت: دستیابی به رژیم تک نرخی ارز نه تنها مستلزم وجود یک تابع عرضه ارز با ثبات و منعطف، بلکه نیازمند کاهش انتظارات فزاینده و حملات سفته بازانه به بازار ارز است؛ بنابراین اقداماتی که تاکنون بانک مرکزی انجام داده متناسب با شرایط ویژه تحمیل شده به این بانک بوده است و این بانک ضمن آگاهی لازم از هزینه های رژیم چند نرخی ارز، اتخاذ تصمیم کرده است.