آرشیو یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۱
جهان
۳۱

خاورمیانه

دیدار وزیر امور خارجه امریکا با رئیس رژیم اسرائیل

جان کری وزیر خارجه امریکا در راستای تلاش های واشنگتن برای پیشبرد به اصطلاح روند صلح خاورمیانه، با شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل دیدار کرده است. در جریان این دیدار، رئیس رژیم اسرائیل اعلام کرد که ایجاد فضای مناسب برای تشکیل دو کشور لازم است. پرز گفت: من می دانم که این کار هنوز دشوار است. مسائل بسیار زیادی در ایجاد فضای مناسب برای تامین صلح وجود دارد. تلاش های کری برای راه اندازی مجدد مذاکرات مستقیم بین اسرائیل و فلسطینیان به منظور تحقق راه حل دو کشور، به دلیل سیاست شهرک سازی تل‎آویو متوقف شده است.

ساخت و ساز شهرک‎های یهودی‎نشین و گسترش آنان در فلسطین اشغالی، در مسیر تلاش هایی که برای تامین صلح در خاورمیانه انجام می‎شود به مانعی جدی تبدیل شده است.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک های اسرائیل را غیرقانونی می دانند چرا که این مناطق در جنگ 1967 به دست اسرائیل اشغال شده و تابع کنوانسیون ژنو است که بر اساس آن ساخت و ساز در مناطق اشغالی ممنوع اعلام شده است.

هشدار هنیه به عباس نسبت به توطئه های امریکا

نخست وزیر دولت حماس تاکید کرد: این جنبش هیچ امیدی به نتیجه بخش بودن سفر وزیر امور خارجه امریکا به منطقه ندارد.

اسماعیل هنیه گفت: جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هیچ طرح و برنامه ای ندارد و در مسیر تحقق منافع اسرائیل حرکت می کند. این رهبر فلسطینی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره گرفتار شدن در دام امریکا هشدار داد و از وی خواست تا بار دیگر فریب مذاکرات را نخورد.

وی افزود: عباس باید در جهت پی ریزی یک راهبرد فلسطینی مبتنی بر احیای وحدت ملی و ترمیم شکاف داخلی و معماری یک نظام سیاسی پایدار و مقاومت حرکت کند که قادر باشد در تمامی محافل بین المللی و عربی فعالیت داشته باشد.