آرشیو یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۱
جهان
۳۱
گزارش خبری

دور جدید ناآرامی و خشونت های فرقه ای در سین کیانگ

رسانه های چین گزارش دادند که در جدیدترین دور ناآرامی ها در منطقه سین کیانگ این کشور، بیش از 100 نفر سوار بر موتورسیکلت و چاقو به دست به یک پاسگاه پلیس در این منطقه حمله کردند. این حمله در منطقه دور افتاده هوتان در سین کیانگ دو روز پس از ناآرامی خشونت آمیز و مرگبار در همین ناحیه که 35 کشته بر جای گذاشت، به وقوع پیوست. این حمله در چهار سال اخیر در این منطقه که جمعیت کثیری از مسلمانان اویغور در آنجا ساکن هستند، بی سابقه بوده است. دولت چین این رویداد را «حمله تروریستی» خواند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین که در ماه مارس در این سمت منصوب شد، خواستار اتحاد تمام گروه های قومی در چین شده است. در یک رویداد جداگانه، حدود 200 نفر نیز تلاش کردند تا در یک مرکز خرید در هوتان مشکل ایجاد کنند که پلیس تلاش آن ها را ناکام گذاشت.

چین، امریکا را به دخالت متهم کرد

وزارت خارجه چین با اظهارات وزارت خارجه امریکا درباره درگیری هفته گذشته در استان «سین کیانگ» مخالفت کرد و آن را دخالت در امور این کشور خواند. به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزارت خارجه چین از امریکا خواست از اعمال استانداردهای دوگانه در زمینه تروریسم خودداری کند. «هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهار نظر امریکا درباره درگیری پلیس امنیتی چین با «اویغورها» در استان سین کیانگ گفت: ما به اظهارات مقامات امریکایی در این زمینه توجه داریم و از صحبت های سخنگوی وزارت خارجه امریکا و انتقاد از سیاست های قومی و مذهبی چین ناخرسند هستیم.

وی افزود: دولت چین از حقوق همه شهروندان از جمله همه قومیت ها مطابق با قوانین از جمله آزادی مذهبی حفاظت می کند.

چونیانگ تاکید کرد: امریکا خود قربانی تروریسم است و به خوبی خطر آن را درک می کند. پکن امیدوار است که امریکا با جامعه بین المللی برای مقابله با تروریسم همکاری کند. پاتریک ونترل سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته بود؛ واشنگتن از نزدیک گزارش های مربوط به خشونت علیه اویغورها را دنبال می کند و از پکن می خواهد در این زمینه به صورت شفاف بررسی و تحقیق کند. وی تاکید کرد: امریکا عمیقا نگران تبعیض نژادی و اعمال محدودیت علیه اویغورها و مسلمانان چین است.