آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
صفحه آخر
۳۲
کتاب

عرضه 3 عنوان جدید از «ادبیات ایران از دیروز تا امروز»

گزیده قصه های «بوستان سعدی»، «موش و گربه» و «تذکره الاولیا» به عنوان 3 کتاب جدید مجموعه «ادبیات ایران از دیروز تا امروز» از سوی نشر پیدایش منتشر شده اند. قصه های «بوستان سعدی» کتابی است که جعفر ابراهیمی (شاهد) بازنویسی آن را انجام داده و از سوی فرشید شفیعی تصویرگری شده است. بوستان سعدی در 10 باب و در قالب مثنوی سروده شده است. این کتاب حاوی حکایت های پندآموز درباره شاهان و سلاطین است. سعدی در این حکایت ها طرف عدل و داد و مظلومان را گرفته و از ظلم و ستم شاهان انتقاد کرده است.

جعفر ابراهیمی در کتابی که بازنویسی کرده، 35 حکایت بوستان را برای کودکان و نوجوانان ساده نویسی کرده است. «حاتم طایی و فرمانده یمن»، «دعای مرد پارسا»، «گربه و خانه پیرزن»، «دروغ مصلحت آمیز»، «سلطان ظالمی که خر می گرفت»، «چه سنگ و چه زر»، «میهمان حضرت ابراهیم(ع)»، «بیمار و طبیب»، «راز و رازداری»، «گردن شکسته شاهزاده»، «مرگ دشمن»، «قبله ای دیگر»، «گریه و خنده»، «روباه بی دست و پا» و «لقمان» پانزده حکایت اولی هستند که در این کتاب آمده اند.

«قصه های موش و گربه» از سوی مصطفی رحماندوست بازنویسی شده و تصویرگری آن ها را هم محمدعلی بنی اسدی انجام داده است. حکایت موش باهوش و گربه ناقلا، در حقیقت حکایت خواننده های آن است؛ حکایتی که از سال ها پیش، بسیاری از اهل فکر و نویسندگان درباره آن مطالب مختلفی نوشته اند. موش و گربه کتاب حاضر، حکایتی از شیخ بهایی است که خلاصه و بازنویسی شده است.

«موش و گربه» و «حکایت هیزم شکن و شیر» دو حکایتی هستند که در این کتاب درج و بازنویسی شده اند.