آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس مدیریت بحران کشور تاکید کرد: کندی مقاوم سازی بزرگترین معضل شهری

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به وجود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور تاکید کرد: معضلی که در حال حاضر در رابطه با زلزله وجود دارد فراموش کردن بحث پیشگیری و مقاوم سازی است.

حسن قدمی در گفت وگو با ایسنا درباره وقوع زلزله تهران و فعالیت گسل تجریش که در هفته های اخیر شدت گرفته است، گفت: بحث زلزله متاسفانه یک وضعیت روحی روانی بدی را در بین مردم به وجود می آورد اما اینکه مستند و علمی باشد که چه زمانی زلزله اتفاق خواهد افتاد تا این لحظه هیچ فردی نتوانسته پیش بینی و پیشگویی از این حادثه طبیعی داشته باشد.

وی افزود: حدود 95 درصد ایران روی گسل قرار گرفته و تمام این گسل ها نیز فعال هستند اما این که در این گسل ها چه زمانی زلزله رخ دهد قابل پیش بینی نیست.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: مشکل اصلی در بحث مقاوم سازی شهروندان هستند که در زمان احداث واحدهای مسکونی خود ایمنی آن را مورد توجه قرار نمی دهند و از سوی دیگر مسئولان و دستگاه های نظارتی نیز در هنگام ساخت و سازها نظارت جدی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی ها و تجهیزات لازم برای زمان وقوع زلزله از سوی دستگاه ها وجود دارد، تصریح کرد: مدیریت بحران کشور ثابت کرده که در زلزله ها و سایر حوادث طبیعی از توان خوبی برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 3200 هکتار در تهران و 72 هزار هکتار در کشور بافت فرسوده داریم، اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی تهران بافت های فرسوده است که متاسفانه به صورت پراکنده و در مناطق پرتراکم از جمله جنوب پایتخت قرار گرفته است.

وی افزود: معضلی که در حال حاضر در رابطه با زلزله در کشور وجود دارد فراموش کردن بحث پیشگیری است. چرا که بهترین راه پیشگیری از زلزله مقاوم سازی است و درست در همین نقطه یعنی مقاوم سازی ضعف داریم.

وی با بیان اینکه در بافت های فرسوده روستایی عملکرد خوبی داشتیم، گفت: در دولت نهم و دهم حدود یک میلیون و 500 هزار بافت فرسوده روستایی را بازسازی کردیم که بسیاری از این روستاها که در زلزله سه ریشتری شاهد تلفات جانی در آنها بودیم در زلزله های شش ریشتری نیز مشکلی به وجود نیامده است.