آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۹

ثبت 6 آیین سنتی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: شش آیین مذهبی این استان در سال جاری در فهرست آثار ملی معنوی کشور ثبت شد.

مجتبی رضوانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 10 آیین عاشورایی استان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده بود که از این تعداد 6 اثر ثبت معنوی شدند.

وی ادامه داد: آیین سنتی نخل گردانی خمین به شماره ثبت 691، آیین نخل گردانی نراق دلیجان به شماره ثبت 695، آیین نخل گردانی تفرش به شماره 692، علم بران تفرش به شماره ثبت 693، مراسم تعزیه گرکان به شماره ثبت 694 و علم گردانی روستای هزاوه به شماره ثبت 696 به عنوان شش اثر معنوی این استان به ثبت رسیده اند.

رضوانی اظهار کرد: نخل تابوت واره ای است که در عزاداری ماه محرم از آن استفاده می شود و سابقه این آیین در خمین به بیش از 400 سال می رسد.

وی عنوان کرد: مراسم سنتی علم گردانی روستای هزاوه نیز که بیش از سه قرن قدمت دارد هر ساله در اول محرم در روستای هزاوه آغاز می شود و تا روز دهم محرم ادامه دارد و در این مراسم علم به تک تک خانه ها رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیئت داده و دستمالی به علم می بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند دستمالی از آن باز می کنند.

رضوانی اضافه کرد: همچنین مراسم نخل گردانی تفرش نیز در روز عاشورای حسینی در محله فم این شهرستان برگزار می شود. در این مراسم افراد مسن و پیشکسوت های محله نخل را تزیین کرده و در مراسم عزاداری هر یک از اعضای طایفه ساکن محله زیر یکی از تیرهای نخل را می گیرند و در پیشاپیش هیئت های سینه زنی و زنجیرزنی به حرکت در می آیند.