آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: 42طرح کلان ملی در دانشگاه های کشور در حال اجراست

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 42طرح کلان ملی در 60 دانشگاه، پژوهشگاه و موسسات تحقیقاتی کشور در حال اجراست.

محمدمهدی نژادنوری عصر یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: امسال نخستین اعتباری که در چارچوب بودجه مصوب شده برای طرح های کلان ملی اختصاص یافت شامل 70 میلیارد ریال بود که با توجه به میزان پیشرفت طرح ها به دانشگاه ها پرداخت شد.

وی ادامه داد: سایر اعتبارات شامل دو بخش قطعی و مشروط است که اعتبارات قطعی حدود دو هزار میلیارد ریال و اعتبارات مشروط منوط به مازاد درآمد نفتی کشور معادل 500 میلیون دلار است.

به گفته وی، از 500 میلیون دلار، 400 میلیون دلار برای طرح های کلان ملی و یکصد میلیون دلار برای تجهیزات مربوط به صنعت درنظر گرفته شده است.

مهدی نژادنوری افزود: قصد داریم همه دانشگاه های کشور اعم از دولتی، آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی و غیرانتفاعی درگیر طرح های کلان ملی و فعالیت های پژوهشی شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح های کلان ملی در زمینه های مختلفی مانند طراحی و ساخت هواپیمای جت 150 نفره، شیرین سازی آب، سلامت، انرژی و افزایش برداشت از ذخایر نفت و گاز است، تصریح کرد: اگر برداشت از ذخایر نفت و گاز تا یک درصد افزایش یابد و یک بشکه نفت 100 دلار باشد، سرمایه ملی ما حدود 700 میلیارد دلار افزایش می یابد.

وی درباره توسعه پارک های علم و فناوری گفت: هم اکنون 31 پارک علم و فناوری و 130 مرکز رشد با سه هزار و 200 شرکت دانش بنیان و 25 هزار فناور در کشور فعال است.

معاون وزیر علوم افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 20 هزار و تا پایان سال 1404 به 50 هزار شرکت برسد.