آرشیو شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲، شماره ۳۷۴۵
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

ثبت خاطره با خطر؟

آوید طالبیان

همه می دانیم تکنولوژی بین مرز سود و زیان در حرکت است و تقریبا همه ابزار های نوینی که برای راحت و بهتر شدن زندگی فراهم شده است،می تواند آن روی سکه خطر را هم به ما نشان دهد.

نمونه مشخصی از این بحث استفاده از سونوگرافی برای سلامت مادر و جنین است. از جمله کاربردهای سونوگرافی می توان به تشخیص حاملگی، مدت زمان حاملگی، تشخیص سن جنین، تشخیص ناهنجاری ها و بیماری های جنین اشاره کرد. از آنجا که در انواع سونوگرافی ها بویژه نوع پیشرفته آن امواجی دارای فرکانس بالاساطع می شود، امکان عارضه وجود دارد.میزان و شدت این عوارض هنوز مشخص نشده، چرا که مدت مطالعه و تحقیقات در این باره هم کوتاه است و هنوز نتایج قطعی ای اعلام نشده است،اما محققان نسبت به مضر بودن این امواج و ابزارها دیدگاه های مشترکی دارند.

مثل همه ابزارهای نوین که در کشور ما فرهنگ متفاوت و بویژه مضری به خودشان می گیرند، از استفاده نابجا و نادرست گوشی های تلفن همراه گرفته تا فضای نت،ماجرای سونوگرافی ها هم به همین جا رسیده است.

ظاهرا برخی مادران باردار در دوران مختلف بارداری با سونوگرافی رنگی و گرفتن عکس های رنگی از جنین به فکر پر کردن صفحات آلبوم های پیش از تولد فرزندشان افتاده اند،این مساله و خطر ناشی از آن تا جایی جدی شده که یک متخصص زنان و زایمان در گفت وگو با ایسنا هشدار داده است: تهیه عکس رنگی سونوگرافی از جنین برای آلبوم خاطرات کودک به هیچ وجه توصیه نمی شود.دکتر کتایون نخجوانی با اشاره به ضرورت نداشتن سونوگرافی های مکرر می گوید: سونوگرافی باید برای تشخیص سلامت انجام شود و از سونوگرافی های بی دلیل باید جلوگیری کرد.

به اعتقاد او، سونوگرافی رنگی سه بعدی و چهار بعدی برای مواردی همچون آ.یو.جی.آر یا نقص رشد جنین داخل رحم، اختلال پرفوزین جفتی و دیابت حاملگی کاربرد دارد.در واقع سونوگرافی رنگی سه بعدی و چهار بعدی به دلیل این که نمای بهتری از آناتومی سطحی جنین در اختیار پزشک قرار می دهد، کاربردهای بیشتری دارد نه برای تکمیل شدن آلبوم پیش از تولد نوزاد.