آرشیو سه‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۹
اخبار خارجی
۱۲

در پی حمله افراد مسلح اتفاق افتاد: فرار صدها تروریست القاعده از زندان ابوغریب در بغداد

حمله شبانه افراد مسلح به زندان های «ابوغریب» و «التاجی» در پایتخت عراق، به فرار حدود 1000 زندانی تروریست انجامید.

به گزارش خبرگزاری فارس، افراد مسلح ناشناس یکشنبه شب به دو زندان مهم «التاجی» واقع در شمال بغداد و «ابوغریب» در غرب این شهر حمله کردند. این دو حمله به طور همزمان صورت گرفت و 41 کشته و 56 زخمی برجای گذاشت، که شمار زیادی از آنها نیروهای امنیتی محافظ زندان هستند.

مهاجمان در این حمله از سلاح های خودکار، آرپی جی و خمپاره استفاده کردند و نیروهای دولتی نیز از نیروی هوایی کمک گرفتند و با هواپیماهای جنگی و هلی کوپتر به مهاجمان حمله بردند.

علی رغم به کارگیری این همه تجهیزات و استقرار نیروهای اضافی در اطراف دو زندان، شمار زیادی از تروریست های زندانی توانستند فرار کنند. «حاکم الراملی» عضو کمیسیون دفاع پارلمان عراق اعلام کرد، طی حمله به دو زندان فوق بین 500 تا 1000 تروریست زندانی توانستند فرار کنند.

الراملی گفت، مهاجمان از خودروهای بمب گذاری شده، کمربندهای انفجاری و بمب های متعدد استفاده کردند. به گفته وی، زندانیان فراری از اعضای القاعده بودند. این نماینده مجلس برخی از فرماندهان را متهم به مسامحه کاری کرد و گفت: «ناصرالغنام» فرمانده لشکر 17 ارتش عراق تحت فشار پارلمان مجبور به استعفا شد.

علاوه بر پایتخت، شهرهای موصل و کرکوک هم شاهد عملیات تروریستی بود: در استان موصل یک کاروان نظامی هدف حمله انتحاری قرار گرفت و طی آن 12 نفر شهید و 16 تن دیگر مجروح شدند. در کرکوک نیز تروریست ها پنج عضو نیروهای پیشمرگ کردستان عراق را به قتل رساندند.