آرشیو سه‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۹
اخبار خارجی
۱۲

نخست وزیر ژاپن اکثریت آرا در هر دو مجلس را به دست آورد

حزب حاکم ژاپن به رهبری «شینزوآبه» با پیروزی در انتخابات مجلس علیای این کشور اکثریت آرا را در هر دو مجلس از آن خود کرد.

به گزارش ایسنا حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن 76 کرسی از 121 کرسی را در انتخابات مجلس علیا به خود اختصاص داد. به این ترتیب، شینزو آبه که حزبش هم در مجلس سفلی و هم مجلس علیا اکثریت دارد، می تواند باتشکیل دولت برنامه اصلاحات اقتصادی خود را پیش ببرد.

در انتخابات روز یکشنبه نیمی از کرسی های مجلس علیا به رای گذاشته شده بود و با نتیجه بدست آمده حزب آبه و حزب متحدش «کومیتوی نو» در مجموع 135 کرسی از 242 کرسی مجلس علیا را در اختیار گرفتند. حزب رقیب یعنی حزب دموکرات ژاپن 17 کرسی را به دست آورد که بدترین نتیجه این حزب در 15 سال گذشته بوده است.

در سال های اخیر احزاب مخالف صاحب اکثریت کرسی ها در مجالس ژاپن بوده اند. نتیجه این بن بست سیاسی، تغییر مدام نخست وزیر بوده (شش نخست وزیر در شش سال اخیر) اما اکنون پس از شش سال حزب حاکم اکثریت هر دو مجلس سفلی و علیا را در اختیار دارد.

مجلس علیا با اینکه اختیارات مجلس سفلی را ندارد، اما می تواند قوانین پیشنهادی دولت را رد کند.

آبه پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی ژاپن گفت: این پیروزی نشانه حمایت مردم از برنامه اصلاحات سیاسی و اقتصادی او است وی همچنین تاکید کرد که قانون اساسی ژاپن باید بازنگری شود. کارشناسان معتقدند تغییر قانون اساسی ژاپن به معنای اتخاذ موضع تهاجمی از سوی توکیو در قبال مناقشات منطقه ای و بین المللی است و این مسئله می تواند باعث افزایش تنش بین ژاپن و همسایگانش شود.روزنامه «چاینا دیلی»، روزنامه دولتی چین نیز اظهار نگرانی کرده که نخست وزیر ژاپن از این پیروزی برای تشدید «مواضع جنگ طلبانه» خود در قبال جزایر مورد مناقشه دو کشور بهره برداری کند.