آرشیو سه‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۹
اخبار خارجی
۱۲

همکاری جاسوسی واشنگتن و برلین خشم آلمانی ها را برانگیخت

انتشار جزییات تازه در مورد همکاری اطلاعاتی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا با هدف جاسوسی از شهروندان آلمانی، خشم احزاب سیاسی در آلمان را برانگیخته است.

منابع خبری اعلام کردند، آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آلمانی، نرم افزاری با نام «اکس-کی-اسکور» در اختیار سازمان های اطلاعاتی آلمان قرار داده است. بر اساس این گزارش، سازمان های اطلاعاتی آلمان با استفاده از این نرم افزار امکان نظارت بر درخواست های اینترنتی کاربران، کنترل نامه های الکترونیک و به طور کلی ثبت هرگونه فعالیت در سایت های اینترنتی را به دست آورده اند.البته این پایان ماجرا نیست. طبق گزارش های منتشر شده هدف آلمان از این اقدامات «حمایت از آژانس امنیت ملی آمریکا» برای دستیابی به آنچه «اهداف ضد تروریستی» عنوان شده، بوده است. به عنوان مثال در این گزارش آمده، آژانس امنیت ملی آمریکا 500 میلیون نامه الکترونیک در آلمان را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این در این اواخر، همکاری سازمان های امنیتی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

انتشار این خبر خشم احزاب سیاسی مخالف دولت آلمان را به دنبال داشته است.به گزارش یورو نیوز، نماینده پارلمان آلمان از حزب سبزها در واکنش به همکاری های اطلاعاتی بین برلین- واشنگتن برای جاسوسی از شهروندان آلمانی گفت: «شنیده ایم مسئولان آژانس با صدر اعظم مرکل دیدار کرده اند اما دولت ادعا می کند از چیزی خبر ندارد. این مسخره است.»

رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز در واکنش به این جمله که «اطلاعات آلمانی ها به آمریکا منتقل می شود» گفت: «اگر این مسئله واقعیت داشته باشد مدیر سازمان های مخفی، قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی آلمان را نقض کرده و باید استعفا بدهد.»مقامات مسئول در آلمان دریافت چنین نرم افزاری را تایید می کنند اما می گویند از آن استفاده نکرده اند. به اعتقاد کارشناسان سیاسی در صورت اثبات این موضوع، مرکل، صدر اعظم آلمان دچار مشکل جدی خواهد شد و حتی می توان آینده سیاسی وی را از هم اکنون سیاه دانست.آلمان انتخابات مهمی را پیش رو دارد و تا پیش از افشای موضوع جاسوسی، مرکل در موقعیت خوبی قرار داشت.