آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۳
پرونده اقتصادی
۱۰

نمای ورشکستگی قلب صنعتی امریکا

شهر دیترویت مدت ها بود که با مشکلات مالی ناشی از عوامل متفاوت از جمله کاهش جمعیت دست و پنجه نرم می کرد.

کوین اور، مدیر بحران دیترویت که توسط دولت ایالتی منصوب شده است می گوید: اگر کسی با وجود محدودیت های موجود با طرحی برای حل مشکلات سراغم بیاید خوشحال می شوم. واقعیت این است که ما با 12 میلیارد دلار بدهی های بدون تضمین مواجهیم و کار چندانی از ما برنمی آید.

با اعلام ورشکستگی شهر دیترویت، هزاران طلبکار ناچارند با کوین اور، مدیر وضعیت اضطراری این شهر وارد مذاکره شوند تا راهکاری برای دریافت مطالباتشان بیابند.

شهر دیترویت در کل بالغ بر 18 میلیارد دلار بدهی دارد، که 12 میلیارد دلار آن بدهی های بدون تضمین هستند یعنی صددرصد بدهی ها بازپرداخت نمی شود.

اما در صورت تامین مالی این شهر موظف به بازپرداخت شش میلیارد دلار از بدهی های تضمین شده خود است که باید صددرصد آن بازپرداخت شود. این شهر در ژوئیه 2013 به دلیل مشکلات مالی اعلام ورشکستگی کرد و درخواست ورشکستگی آن مورد موافقت فرمانداری ایالت میشیگان قرار گرفت. ورشکستگی دیترویت بزرگترین ورشکستگی بخش عمومی در امریکا بوده است. بدهی های این شهر در هنگام اعلام ورشکستگی به 18 میلیارد دلار و مطالبات معوق آن به 2 میلیارد دلار می رسید.

به گفته جولیان اسنایدر مدیر امور اضطراری دیترویت حدود 38 درصد کل بودجه شهر به هزینه هایی چون پرداخت حقوق بازنشستگی و تسویه بدهی ها اختصاص پیدا کرده است.

مشکلات مالی باعث شده تا 40 درصد لامپ های خیابانی خاموش شوند و زمان پاسخ پلیس به درخواست ها به حدود یک ساعت برسد در حالی که میانگین کشوری 11 دقیقه است.

جمعیت شهر 28 درصد نسبت به سال 2000 کاهش یافته و نرخ بیکاری هرچند نسبت به رکورد 8/27 درصد تابستان سال 2009 بهبود یافته و به 3/16 درصد رسیده اما همچنان دو برابر میانگین بیکاری در ایالت میشیگان است.

صنعت خودروسازی میشیگان هم هرچند رونق دوباره ای یافته اما بیشتر کارخانه های خودروسازی در خارج از محدوده شهری دیترویت قرار دارند.