آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۳
پرونده اقتصادی
۱۰

بازار فلزات

سوده تهرانی
تداوم مازاد عرضه در بازار فلزات پایه

با تضعیف ارزش دلار و افزایش قیمت نفت خام به بیش از 108 دلار در هر بشکه، قیمت فلزات پایه در هفته گذشته کاری بازارهای جهانی و آغاز این هفته اندکی افزایش یافت. اما تحلیلگران به غیر از پالادیوم چشم انداز مناسبی برای سایر فلزات پایه نمی بینند. به این ترتیب پیش بینی می کنند که بازار فلزات پایه همچنان با تداوم مازاد عرضه روبه رو خواهد بود. این موضوعی است که از نظر تحلیلگران جای تعجب ندارد اما رکود اقتصادی چین و دستاوردهای کمتر از حد انتظار این کشور به این وضعیت تحکیم بخشیده است.

رکود شدید در اقتصاد چین همچنان می تواند به عامل نوسانات در بازار فلزات پایه تبدیل شود و این خطری روبه افزایش تلقی می گردد. تحلیلگران بخشی از رکودی که به شکل روشنی در رشد تقاضای فلزات پایه در طول 18 ماه گذشته وجود داشته را نیز به تغییرات اساسی در میزان استفاده از مواد خام مختلف در چین نسبت می دهند. البته حرکت نزولی بالقوه برای قیمت مس بیشتر از هر فلز دیگری است.

اگر عملکرد اقتصاد چین خیلی بد باشد، قیمت مس سقوط می کند و قیمت هر تن آن ممکن است از 7هزار دلار کنونی به 2553 دلار در هر تن برسد. قیمت آلومینیوم ممکن است از 1800 دلار کنونی در هر تن به 1243 دلار در هر تن برسد. قیمت سرب نیز احتمالا به 850 دلار در هر تن کاهش می یابد و قیمت روی نیز به 1000 دلار در هر تن کاهش می یابد که 40 تا 50 درصد پایین تر از سطح کنونی قیمت ها خواهد بود.

درحال حاضر قیمت آلومینیوم در سال 2013 به طور متوسط 1897 دلار در هر تن برآورد می شود. پیش بینی می شود متوسط قیمت مس در سال 2013 به طور متوسط 7257 دلار در هر تن خواهد بود. متوسط قیمت سرب در هر تن نیز 2164 دلار پیش بینی شده است. همچنین متوسط قیمت نیکل در سال جاری میلادی 15194 دلار تخمین زده می شود. قیمت متوسط قلع در سال 2013 نیز 22883 دلار پیش بینی می شود. براساس تخمین ها قیمت روی نیز به طور متوسط 1902دلار خواهد بود.