آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۶
زیست شهر
۱۷
زیست دریا

سدسازی بر رودخانه های آب شیرین عامل افزایش کشند قرمز در خلیج فارس

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: سدسازی روی رودخانه های آب شیرین که به خلیج فارس سرازیر می شود از ورود مواد مغذی به خلیج جلوگیری می کند.

عبدالرضا کرباسی در این باره گفت: از پدیده های نوظهور که چالش پیش روی محیط زیست دریایی کشور شده، کشند قرمز است که چند سالی مهمان ناخوانده خلیج فارس شده است.

وی افزود: کشند قرمز بیشتر در اثر افزایش نیترات و فسفات صورت می گیرد که می تواند منشا انسانی هم داشته باشد، همان طور که در سال های قبل از 80 کشند قرمز را در آب های خلیج فارس مشاهده نمی کردیم و اگر در صورت بروز در سال فقط 2 تا 3 روز شکل می گرفت و از بین می رفت، اما حالاماه ها زمان می برد تا از بین برود و در این مدت موجب مرگ و میر گسترده آبزیان می شود.

وی با اشاره به علت بروز طولانی مدت کشند قرمز در 12 سال گذشته اظهار کرد: از زمانی که روی رودخانه های محدودی که آب شیرین به خلیج فارس می ریزند، سدسازی کردند از ورود مواد مغذی همچون رس که عامل کنترل کشند قرمز است، جلوگیری شد و در نتیجه رودخانه ها آن حجم رسوبی که باید وارد خلیج فارس می شد و نیترات و فسفات را جذب خود می کرد، دیگر جذب نمی کند.

کرباسی با اشاره به افزایش جمعیت ساحل نشین به عنوان عامل دیگری در افزایش کشند قرمز اشاره و اذعان داد: از سال 80 به بعد با یک نرخ 6/13درصدی، شاهد افزایش جمعیت در سال هستیم و حالاتصفیه خانه هایی که وزارت نیرو ساخته دیگر جوابگوی جمعیت فعلی نیست و حجم قابل توجهی از فاضلاب های انسانی بدون تصفیه وارد آب می شود که حاوی نیترات و فسفات است و ما شاهد تشکیل کشندقرمز هم در خلیج فارس و هم در دریای عمان بیش از گذشته هستیم.