آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۶
ایران زمین
۲۸

تالاب درختان شناور در محاصره پساب های کشاورزی و هجوم گیاه آزولا

رشت- خبرنگار انواع پساب های کشاورزی، هجوم گیاه آزولا، تجمع زباله در حاشیه تالاب استیل عباس آباد و در نهایت تخریب ارتفاعات مشرف به تالاب و ورود رسوبات به آن، حیات طبیعی تالاب درختان شناور را به خطر انداخته است.

شهروز قلی نژاد،رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا با اشاره به این که این تالاب به تالاب درختان شناور شهرت دارد، افزود: شهرت این تالاب به علت وجود درختچه های توسکایی است که ریشه های آن درآب قرار داشته و در فصول پرآبی با بالاآمدن آب و وزش باد در سطح تالاب حرکت می کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته پساب صنعتی کارخانه آسفالت آستارا وارد این تالاب می شد که با پیگیری های اداره حفاظت محیط زیست 2 سال است، با راه اندازی سامانه تصفیه، این مشکل حل شده است درگذشته فضولات دام های اهالی روستاهایی که در نزدیکی تالاب قرار دارد، به حاشیه تالاب انتقال داده می شد که با افزایش اقدامات حفاظتی این مشکل نیز حل شده است.

ناصر مهتابی،کارشناس محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست آستارا هم در این باره اظهار کرد: پساب های کشاورزی به علت آلودگی به انواع کودها و سموم شیمیایی، علاوه بر نابود کردن اکوسیستم تالاب استیل، چرخه طبیعی رشد گیاهان تالابی را نیز برهم زده و موجب رشد بیش از حد و بیمارگونه آن ها می شود. در سال های اخیر گیاه آزولاکه به تدریج از طریق شالیزارها و با راهیابی به منابع آبی از تالاب استیل سردرآورده به علت نداشتن رقیب طبیعی و مهیا بودن شرایط محیطی بی رویه و کنترل نشده، رشد یافته است.

به گفته وی،این گیاه کوچک از نظر فیزیولوژیکی در سطح آب زندگی می کند و قرار گرفتن هزاران قطعه از این گیاه در کنار هم موجب جلوگیری از رسیدن اکسیژن و نور به عمق آب و در نتیجه مرگ آبزیان می شود. اگرچه آزولادر حال حاضر در این تالاب پراکنده است، اما بخش زیادی از تالاب 138هکتاری استیل را پوشانده که این مقدار در فصول کم آبی و در فصل کشاورزی به مراتب بیشتر می شود.