آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۶
جهان
۳۱

اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کویت

نتایج اولیه شمارش آرای سومین انتخابات پارلمانی کویت طی 17 ماه گذشته حاکی از آن است که زنان دو کرسی در پارلمان را از آن خود کرده و شیعیان به هشت کرسی دست یافته اند، در حالی که در پارلمان قبلی شیعیان 17 کرسی را در اختیار داشتند. لیبرال ها که هیچ کرسی را در پارلمان قبلی نداشتند دست کم به سه کرسی در پارلمان 50 عضوی دست خواهند یافت. اسلامگراها نیز موقعیت خود را مستحکم کرده و هفت کرسی را از آن خود کردند در حالی که انتخابات قبلی پنج کرسی را به دست آوردند.

در این انتخابات قرار است 50 عضو پارلمان از میان 306 نامزد انتخاب شوند. این نخستین بار است که رای دهندگان به جای چهار نامزد فقط باید یک نامزد را انتخاب کنند. این قانون که از آن به عنوان قانون تک رایی یاد می شود اخیرا توسط دادگاه عالی قانون اساسی این کشور تصویب شد که اعتراض های زیادی را به دنبال داشت.

به رغم درخواست اکثر احزاب مخالف کویتی برای تحریم انتخابات میزان مشارکت مردم در این انتخابات بالابود و مشارکت مردم 5/52 درصد اعلام شد. شبکه الجزیره اعلام کرد: بر اساس نتایج اولیه آرای رای دهندگان از 50 عضو پارلمان 21 نفر اعضای جدید هستند و بیش از 10 نماینده دیگر نیز از جمله کسانی هستند که در دوره های پیشین در پارلمان حضور داشتند. انتخابات روز شنبه در کویت پس از صدور دستور دادگاه قانون اساسی در باطل کردن نتایج انتخابات پارلمانی در دسامبر و انحلال پارلمان در 16 ژوئن برگزار شد.