آرشیو چهارشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۵۴
جامعه
۱۷

تولید پلاستیک های زود تجزیه پذیر، بزودی

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی دو ماه آینده کارگروه ملی پسماند با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهای تولیدکننده، تولید پلاستیک های زود تجزیه پذیر را ابلاغ خواهد کرد.

فرهاد پورسخا در گفت وگو با فارس افزود: پلاستیک برخلاف این که جزو پسماندهای مخاطره آمیز و ویژه نیست، اما به دلیل پایداری آن در طبیعت به عنوان پسماند های پایدار در طبیعت محسوب می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: با توجه به این که پلاستیک یکی از ملزومات تولید در چرخه صنعت و تولید کشور محسوب می شود، حذف این ماده از چرخه تولید براحتی امکان پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس سعی شد از ملزوماتی در چرخه تولید استفاده شود که پایه نشاسته ای دارد، باتوجه به این که این امر اقدامی شایسته بود، اما به دلیل محدودیت در کیفیت استفاده از این نوع محصول نمی توانست به تنهایی جایگزینی کامل برای پلاستیک در چرخه تولید کشور باشد.

پورسخا اضافه کرد: پلاستیک در بسیاری از موارد باید مقاومت لازم را داشته باشد و استفاده از پایه نشاسته ای برای تولید پلاستیک از کاربرد و کارایی لازم برخوردار نیست.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: اکنون کشورهای توسعه یافته طی تحقیقات گسترده ای که انجام دادند، افزودنی هایی را در پروسه تولید این دسته از محصولات به کار بردند که این پلاستیک ها در طبیعت هرچه زودتر تجزیه شود.

وی بیان کرد: بهره گیری از این روش موجب می شود زمان تجزیه پلاستیک در طبیعت از 400 سال به حدود شش سال کاهش یابند.

به گفته پورسخا از حدود دو سال گذشته ایران نیز در این مسیر گام برداشت که در بخش خصوصی وارد این عرصه شد و در نهایت سازمان محیط زیست با همکاری سازمان تحقیقات استاندارد کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت استاندارد ملی این دسته از محصولات را تهیه کرد.