آرشیو یکشنبه ۱۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۸
زیست شهر
۱۷
یادداشت روز

کیفیت زیست محیطی آب های خلیج فارس فدای شناورها می شود

دکتر عبدالرضا کرباسی (معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست)

براساس گزارش سازمان منطقه ای راپمی در چند سال اخیر با رشد صنعت کشتیرانی، حمل و نقل نفت و فرآورده های آن، ارسال کالاها و ترانزیت بار در خطوط دریایی بر کاهش سطح کیفیت

زیست محیطی آب های قابل کشتیرانی خلیج فارس تاثیر گذار بوده است، بنابراین نمی توان از آثار تردد شناورها در مناطق حساس دریایی چشمپوشی کرد.

مرکز منطقه ای میمک و مرکز فوریت های دریایی مسئولیت رسیدگی به سوانح و آلودگی های نفتی را در خلیج فارس و دریای عمان برعهده دارند، براین اساس گزارش یکی از این مراکز نشان داد،در سال های 2011 تا 2013 چندین مورد تخلیه غیرقانونی و دو مورد سانحه از سوی کشتی ها ثبت شده است.

آمارها بین سال های 2000 تا 2009 از 175مورد سانحه ای که اتفاق افتاده 30 مورد غرق شدگی شناورها، 22 مورد برخورد، 20 مورد نشت مواد به دریا،10 مورد آتش سوزی، 7 مورد تخلیه پساب، 4 مورد به گل نشستن، 1 مورد انهدام و 1 مورد ترک برداشتن و 76 مورد نامشخص را نشان می دهد. نشت مواد نفتی فقط بر اثر حمل و نقل بین سال های 2000 تا 2009 سالیانه حدود 114000 تن بوده که این رقم برای سال های 2009 تا 2015 چیزی در حدود 93000 تا 135000 تن برآورد شده است، به قطع یقین نشت نفت آثار مخرب فراوانی بر محیط زیست دریایی خلیج فارس خواهد داشت.

بیشترین میزان تردد شناورها به لحاظ پارامترهای مقصد شناورها و ظرفیت بارگیری کشتی در سال 2008 گزارش شده است و بیشترین تردد شناور ها مربوط به کشور امارات متحده عربی بوده و ثبت بیشترین میزان تردد به پایانه ها مربوط به پایانه جبل علی است.

به منظور جلوگیری از بروز سوانح دریایی در منطقه دریایی راپمی طرح جامعی با هدف حمایت های لازم از اجرا و توسعه طرح های مرکز فوریت های دریایی که مسئولیت رسیدگی به سوانح و آلودگی های نفتی را دارد؛ در حال تدوین است.این طرح تحت طرح های همکاری منطقه ای با همکاری متقابل راپمی و میمک در راستای اجرای مفاد بندهای 1 و 5 کنوانسیون مارپول، با عنوان حفاظت و مقابله با آلودگی در منطقه حساس دریایی تهیه تا موجب کاهش بروز چنین اتفاقاتی در منطقه دریایی خلیج فارس و دریای عمان شود