آرشیو دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۳۷
جامعه
۱۷

جدیدترین آمار از سن ازدواج جوانان

معاون مرکز آمار ایران از رشد منفی ازدواج در سنین ده تا 14 سال در ایران خبر داد و گفت: ازدواج در این سنین در سال های 1385 تا 1390 به میزان 8/14 درصد رشد منفی داشته است.

به گزارش ایرنا، ذبیح الله قائمی در مراسم رونمایی از گزارش جهانی جمعیت سال 2013 که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: بین سال های یاد شده ازدواج در سنین پانزده تا نوزده سالگی 9/23 درصد و در سنین 20 تا 24 سال 4/6 درصد رشد منفی داشت.

وی میزان ازدواج در میان دختران ده تا چهارده ساله را در سال 1385 معادل سه در هزار ذکر و اظهار کرد: این میزان در سال 1390 به دو در یک هزار ازدواج تقلیل یافت.

وی با مقایسه مناطق شهری و روستایی کشور ادامه داد: میزان ازدواج بین سنین ده تا 14 و 15 تا 19 سال در مناطق شهری کشور کاهش و در مناطق روستایی اندکی افزایش یافته است.

معاون مرکز آمار ایران عنوان کرد: در سرشماری سال 1390 بررسی شد که 92 درصد فرزندانی که در سنین مختلف مادران به دنیا آمده اند، زنده هستند و این میزان برای مادران ده تا 14 و 15 تا 19 سال برابر با 90 درصد است.

قائمی با اشاره به این که میزان زاد و ولد زنان جوان در ایران ناچیز است، اما با توجه به میزان جهانی باید در کشور مراقبت کنیم که افزایش نیابد، تاکید کرد: باید مطالعاتی روی باروری های غیررسمی نوجوانان، راهکارهای کاهش ازدواج پیش از پانزده سالگی و ارائه راهکارهای منطقه ای در خصوص ممانعت از ازدواج در سنین پایین از سوی متخصصان جمعیت کشور ارائه شود.