آرشیو شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲، شماره ۵۵۱۶
رویداد
۲

تضمین ظریف به کشورهای همسایه

همزمان با مذاکرات فشرده ایران با 1+5 در ژنو، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مقاله ای در «شرق الاوسط»، تاکید کرد اولویت برتر سیاست خارجی تهران، کشورهای همسایه در منطقه است. به گزارش شبکه ایران، محمدجواد ظریف نوشت: در چند هفته گذشته، جمهوری اسلامی ایران و 1+5 (امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) تلاش کرده اند تا از فرصت منحصر به فردی که از طریق انتخابات ریاست جمهوری ایران در تابستان گذشته به وجود آمده است، برای حل موضوع هسته ای استفاده کنند. در حالی که اکثر جامعه بین الملل این تحول مثبت را مورد استقبال قرار دادند، برخی از دوستان ما در کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرده اند که این فرصت شاید به قیمت حیثیت آنها تمام شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که «ما باید با دقت به حوزه های منافع و اهداف مشترک اشاره کنیم سپس باید متدهای مشارکتی برای رسیدن و حفظ آن اهداف را پیدا کنیم» گفت: این مساله بیش از آن که ما را جدا کند، ما را به هم پیوند می دهد. ما باید فهم عاقلانه ای از این واقعیت داشته باشیم که ما منافع مشترک داریم و با تهدیدات مشترکی روبه رو هستیم و باید با چالش های مشترک روبه رو شویم و از فرصت های مشترک بهره ببریم. خلاصه آن که ما سرنوشت مشترکی داریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: حضور نیروهای خارجی در تاریخ به بی ثباتی داخلی در کشورهایی که آنها در آن حضور داشتند موجب شده است و تنش های کنونی بین این کشورها و دیگر کشورهای منطقه ای را تشدید کرده است. ما دست دوستی و اتحاد اسلامی به سوی همسایگان خود دراز می کنیم و به آنها تضمین می دهیم که می توانند به ما به عنوان یک شریک قابل اعتماد تکیه کنند. وی ادامه داد: ما علاقه مندیم تا از این حکم برای شروع تغییرات بهتر بهره ببریم اما ما به تنهایی نمی توانیم چنین کاری بکنیم. هم اکنون، بیش از هر زمان، وقت آن است برای همکاری به سوی ایجاد یک سرنوشت بهتر برای همگی ما، سرنوشتی که بر اساس اصول اصیل احترام دو جانبه و عدم مداخله است، دستانمان را به یکدیگر بدهیم.