آرشیو پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲، شماره ۳۸۸۲
سلامت
۱۶
خبر سلامت

پیشگیری از بیماری های قلبی را بیاموزید

عوامل زیادی در بروز بیماری های قلبی و عروقی موثر است که از مهم ترین آنها می توان به اختلال در چربی های خون، فشار خون بالا، چاقی، کم تحرکی، استرس، فشارهای روحی روانی، استعمال دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و مصرف زیاد روغن و چربی اشاره کرد.

به گزارش فارس، محققان راهکارهایی را ارائه داده اند که با رعایت آنها می توان از ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کرد:

مصرف فست فودها ازجمله سوسیس، کالباس و پیتزا را که حاوی چربی زیادی است به حداقل برسانید.

غذاهای چرب و سرخ شده را که حاوی مقدار زیادی روغن است مصرف نکنید. بهتر است آن را به صورت آب پز، تنوری، بخارپز یا کبابی مصرف کنید.

در تهیه غذاهایی که به سرخ کردن نیاز ندارد، از حداقل مقدار روغن و بویژه روغن مایع استفاده کنید.

شیر و ماست کم چرب را جایگزین انواع پرچرب آن کنید. شیر و ماست پرچرب دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع است که تنگی و انسداد عروق و در نهایت سکته قلبی را به دنبال دارد.

پنیر خامه ای مملو از چربی است. به جای آن از پنیر کم چرب و کم نمک استفاده کنید.

از کره، سرشیر و خامه کمتر استفاده کنید.

شیرینی های خامه ای حاوی چربی زیادی است. به جای آن از شیرینی های ساده و به مقدار کم استفاده کنید.

به جای گوشت های پرچرب از گوشت های کم چرب استفاده کنید.

باید مصرف کله پاچه و مغز که حاوی مقادیر زیادی چربی است، محدود شود.

روغن زیتون از منابع خوب روغن و حاوی اسیداولئیک فراوان است که مصرف متعادل آن با کاهش کلسترول خون برای سلامت قلب و عروق مفید است.

روغن نباتی جامد را حذف کنید و به جای آن از انواع روغن مایع ازجمله کلزا، آفتابگردان، ذرت، روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

- مصرف غذاهای آماده مثل پیتزا، سوسیس، کالباس، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس را که حاوی مقادیر زیادی چربی است، به حداقل برسانید.

- از سس های چرب مثل سس مایونز کمتر استفاده کنید.