آرشیو چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۰
جهان
۶

پوتین به اتهامات آمریکا پاسخ داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود، در مورد اوضاع کنونی مناطق شرقی اوکراین گفت وگو کرد و به اتهامات واشنگتن علیه مسکو پاسخ داد.

به گزارش فارس، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین با انتشار بیانیه ای عنوان کرد در جریان این تماس تلفنی، پوتین در پاسخ به اتهامات باراک اوباما درخصوص دخالت احتمالی روسیه در اوضاع شرق و جنوب اوکراین یادآور شد که چنین شک و تردیدهایی به دلیل اطلاعات نادرست است.

پوتین به اوباما توضیح داد، تظاهرات اعتراض آمیز مردم در برخی مناطق اوکراین، از جمله دونتسک، لوگانسک و خارکوف در حقیقت نتیجه تمایل نداشتن مقامات کنونی کی یف برای در نظر گرفتن منافع و نظرات مردم روس زبان این کشور است.

رئیس جمهور روسیه از همتای آمریکایی خود خواست حداکثر تلاش خود را به کار گیرد تا مانع ادامه خشونت ها در اوکراین و ریخته شدن خون مردم این کشور شود.

کاخ کرملین در عین حال یادآور شد در جریان این مذاکرات تلفنی ابعاد مختلف وضع بحرانی در اوکراین، بخصوص اوضاع در مناطق شرق و جنوب این کشور و فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

در همین حال خبر می رسد مقامات اروپایی به دنبال افزایش تحریم ها علیه روسیه هستند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: این تحریم ها شامل مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت صدور روادید علیه برخی دیگر از مقامات روس می شود.

در واکنش به این تصمیمات، سرگئی ناریشکین، رئیس دومای روسیه در جمع خبرنگاران گفت: این تحریم ها، ازجمله آنهایی که علیه اشخاص اعمال شده است، به شکلی باورنکردنی احمقانه است. این تحریم ها موضع بزدلانه شرکای ما را نشان می دهد.

در این میان از اوضاع داخلی اوکراین خبر می رسد که نیروهای دولتی این کشور از روز گذشته به طور آرام تخلیه ساختمان های دولتی از چنگ جدایی طلبان را آغاز کرده اند.