آرشیو شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، شماره ۳۹۷۵
سیاسی
۲

فرصتی که از ایران و آرژانتین سلب شد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از حکم یک دادگاه آرژانتینی برای لغو یادداشت تفاهم درباره موضوع آمیا ابراز تاسف کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه با ابراز تاسف و نارضایتی از تصمیم دادگاهی در آرژانتین برای لغو یادداشت تفاهم میان دو کشور درباره موضوع آمیا گفت: این یادداشت تفاهم راهکار و فرصت مناسبی برای کشف حقیقت در رابطه با فاجعه آمیا و حل و فصل مسائل دوجانبه در این رابطه بود.

مرضیه افخم افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با اطمینان از بی اساس بودن ادعاهای مطرح شده علیه اتباع خود، در هفتم بهمن ماه سال 91 (بیست و هفتم ژانویه 2013) یادداشت تفاهم حل و فصل مسائل دوجانبه درخصوص موضوع آمیا را با دولت آرژانتین امضا کرد.

وی ادامه داد: طی چند دور مذاکرات میان کشورمان و آرژانتین، همواره تمایل خود را برای حفظ و اجرای یادداشت تفاهم مذکور بین دو دولت اعلام داشته ایم.

افخم اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است با این اقدام دادگاه آرژانتینی، فرصت مناسبی که از طریق این یادداشت تفاهم برای کشف حقیقت در رابطه با فاجعه آمیا و حل و فصل مسائل دوجانبه بوجود آمده بود، از طرفین سلب شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در واکنش به مواضع ضدایرانی وزیر امور خارجه کانادا، گفت: این اظهارات در جهت پروژه صهیونیستی، ایران هراسی است.

وی با مردود دانستن اظهارات وزیر امور خارجه کانادا، افزود: دولت فعلی کانادا به عنوان یک دولت افراطی شناخته شده که مواضعش بدون منطق سیاسی بوده و بی ارزش است.

افخم این اظهارات را در چارچوب رویکرد افراط گرایانه ارزیابی کرد و ادامه داد: دولت کانادا که خود به طور مکرر به نقض حقوق بشر بویژه حقوق بومیان متهم است، صلاحیت برای اظهارنظر در این خصوص را نداشته و ادعاهای حقوق بشری وزیر خارجه کانادا در این زمینه با اهداف سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتقادهای رو به گسترش داخلی نسبت به مواضع افراطی و به دور از تدبیر دولت فعلی نشان می دهد که این مواضع حتی در داخل کانادا نیز مقبول نیست.

به گزارش فارس، جان برد، وزیر خارجه کانادا که به اتخاذ مواضع ضدایرانی معروف است، روز چهارشنبه بار دیگر به اتهام زنی علیه ایران پرداخت و در نشست کمیته یهودیان آمریکا با ادعای این که ایران «بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی» است، تهران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

وی به وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، اهانت کرد.