آرشیو چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۱۸
اقتصاد
۴

نظام نامه تسهیلات ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی تصویب شد

جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل و نظام نامه ارزی و ریالی اعطای تسهیلات از محل منابع این صندوق تصویب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس قوه مجریه دیروز در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی با تاکید بر ضرورت مراقبت از سرمایه صندوق توسعه ملی از سوی بانک مرکزی ایران گفت: بانک مرکزی، سازوکاری برای اعطای تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی در نظر بگیرد که اثرات احتمالی تورمی آن نیز قابل کنترل باشد.

براساس این گزارش، تصویب نظام نامه ارزی و ریالی اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی و تصویب حوزه های اولویت دار برای سرمایه گذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی از مصوبات جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی بود.

در ابتدای این جلسه، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی مجموع منابع صندوق توسعه ملی تا پایان اردیبهشت 1393 را 40 میلیارد و 168 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: براساس قانون بودجه سال 93، باید دو میلیارد و 800 میلیون دلار از این مبلغ به بخش های صنعت و کشاورزی اختصاص یابد.

سیدصفدر حسینی با بیان این که 200 میلیون دلار در قانون بودجه 93 در اختیار صندوق فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است، افزود: امسال هفت میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی در صنایع بالادستی نفت سرمایه گذاری می شود که این سرمایه گذاری هم صادراتی است و هم طول دوره بازگشت این منابع بسیار کمتر از طرح های دیگر است. وی با اعلام این که دو میلیارد دلار در سال 93 از محل منابع این صندوق برای سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه ها و پتروشیمی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در این حوزه نیز دارای مزیت نسبی است چون پتروشیمی بیشتر جنبه صادراتی دارد.

وی از در نظر گرفتن دو میلیارد دلار برای تکمیل چرخه تولید فولاد به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اظهار کرد: طرح های نیروگاهی بخصوص آنها که فناوری بخار سیکل ترکیبی و نیز مرتبط با انرژی های نو است، حوزه ای جاذب برای سرمایه گذاری و اولویت مناسبی محسوب می شود.

صفدر حسینی در مورد اعلام نرخ سود تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: نرخ تسهیلات برای مناطق محروم، هفت استان کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و فعالیت های دانش بنیان 4 درصد کمتر از دیگر نرخ هاست.