آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۵۶۹۲
بین الملل
۲۱

میانجیگری انتخاباتی جان کری درکابل

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا برای میانجیگری بین اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو نامزد دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که بر سر نتیجه شمارش آرا اختلاف نظر دارند، دیروز جمعه به کابل سفر کرد.

به گزارش بی. بی. سی، کری علاوه بر دیدار و گفت وگو با عبدالله و احمدزی، با حامد کرزای، رئیس جمهوری و شماری از مقامات و شخصیت های با نفوذ افغانستان ملاقات کرد.

وزیر خارجه امریکا پیش از سفر به کابل گفته بود، در مورد بحران انتخاباتی افغانستان بشدت احساس نگرانی می کند به همین دلیل امریکا با افراد و گروه های ذینفع در انتخابات افغانستان تماس داشته و از هر دو نامزد انتخاباتی خواسته است از هر اقدامی که باعث تحریک طرفداران آنان شود، خودداری کنند.

این نخستین بار نیست که جان کری برای کمک به حل یک بحران انتخاباتی به افغانستان سفر می کند. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 و در جریان مشکلاتی که آن هنگام پیش آمده بود نیز کری، که در آن زمان عضو مجلس سنای امریکا بود، به کابل رفت.

فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز پنجشنبه گذشته در جلسه ای که مقامات دولتی، قضایی و کمیسیون انتخابات افغانستان حضور داشتند، شرکت کرد و پیشنهاد داد که برای حل اختلافات انتخاباتی، هشت هزار صندوق رای مورد بازرسی قرار گیرد. در صورت قبول این پیشنهاد، حدود 43 درصد کل آرا در انتخابات دور دوم بار دیگر شمارش می شود.

پنجشنبه گذشته همچنین گروه ارزیابی انتخابات اتحادیه اروپا در خبرنامه خود گفت، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان «نیاز به بررسی همه جانبه» دارد و افغان ها حق دارند پیگیر آرای خود باشند و نامزدهای ریاست جمهوری هم حق پیگیری و بررسی تمام اتهامات مطرح شده در مورد تقلب را دارند.