آرشیو شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۵۶۹۲
بین الملل
۲۱

بغداد اقدامات تحریمی علیه اربیل اتخاذ کرد

به دنبال آن که نوری مالکی، اربیل را میزبان تروریست ها خواند، تنش ها میان بغداد و مقامات اقلیم کردستان عراق افزایش یافت. وزرای کرد کابینه، مالکی را تحریم کردند و دولت بغداد نیز اقدامات تحریمی علیه اربیل اتخاذ کرد. هفته گذشته مالکی گفت اربیل به پایگاهی برای عملیات تروریست ها و نیروهای داعش تبدیل شده است و کردها از شرایط کنونی عراق برای اعلام استقلال سوء استفاده می کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری اسکای نیوز، امید صباح، سخنگوی مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق گفت: نوری مالکی کنترل خود را از دست داده است. وی افزود: مالکی باید از ملت عراق عذرخواهی کرده و از سمت خود کناره گیری کند. مقامات اقلیم کردستان همچنین در اعتراض به اظهارات مالکی، مشارکت نکردن خود در جلسات کابینه دولت را اعلام کردند.

در اقدامی تنبیهی علیه اربیل، سازمان هواپیمایی عراق اعلام کرد که باربری های هوایی از فرودگاه بغداد به دو شهر اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان متوقف شده است. در غیاب وزرای کرد نیز مالکی، حسین شهرستانی، معاون امور انرژی را به سمت وزیر خارجه عراق منصوب کرد.

بازداشت برادر البغدادی

یک منبع امنیتی اعلام کرد نیروهای ویژه اطلاعاتی عراق برادر ابوبکر البغدادی رهبر داعش را بازداشت کردند. این منبع خاطرنشان کرد برادر البغدادی مسئول انجام عملیات تروریستی در بغداد و دیگر استان ها بوده است. فرماندهی نظامی در عراق نیز اعلام کرد نیروهای امنیتی توانسته اند ظرف 48 ساعت 157 نفر از اعضای گروه تروریستی داعش را به هلاکت برسانند. یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین عراق هم اعلام کرد اعضای گروه تروریستی داعش 200 خانه مسکونی در شمال بیجی واقع در استان صلاح الدین را منفجر کردند.