آرشیو یکشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۰۴
بین الملل
۲۱

گفت وگوی اوباما با اشرف غنی و عبدالله

رئیس جمهوری امریکا در تماسی تلفنی با نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد، آن ها باید تا زمان پایان بررسی آرا و انتقال قدرت، وحدت ملی را حفظ کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج اولیه انتخابات 14 ژوئن افغانستان میان اشرف غنی، مقام سابق بانک جهانی و عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه اسبق افغانستان با پیشتازی اشرف غنی همراه بود، اما عبدالله عبدالله با رد نتایج اعلام کرد تقلب گسترده ای رخ داده است.

دو طرف پس از میانجیگری جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با بررسی تمام آرا موافقت کردند اما روند این بررسی به آهستگی پیش می رود و هرازگاهی این جریان متوقف و از سر گرفته می شود. تا روز پنجشنبه تنها هزار صندوق رای از مجموع 23 هزار صندوق بازشماری شده بود.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا از نامزدهای انتخابات افغانستان به دلیل پذیرفتن روند بررسی آرا قدردانی کرد و بار دیگر نسبت به اقدامات فراتر از قانون اساسی هشدار داد و گفت اظهارات تهدید آمیز به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهوری امریکا از اشرف غنی و عبدالله عبدالله درخواست کرد تا چارچوب سیاسی مورد توافق را به صورت علنی نیز مطرح کرده و به مذاکراتشان در خصوص جزئیات اجرای طرح خود ادامه دهند و بدین ترتیب اعتماد مردم افغانستان را به روند انتخابات و نتایج آن بار دیگر احیا کنند.

باراک اوباما تاکید کرد، عبدالله و غنی باید روحیه همکاری را به منظور حفظ وحدت ملی در جریان گذار دموکراتیک تاریخی حفظ کنند. جان کری نیز رایزنی های خود را با دو طرف ادامه خواهد داد.