آرشیو دوشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۳۳
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

تولدی از دل یک مرگ در غزه

حسین خلیلی

هنوز چشم هایش بسته است. معلوم هم نیست چه زمانی باز می شود تا از حوادث و اتفاقات اطرافش اطلاع پیدا کند. راستش اصلاقرار نبود به این زودی ها بیاید. هنوز دو هفته تا زمان به دنیا آمدنش مانده بود، اما یک موشک سرنوشت دیگری برایش رقم زد. طی 20 روزی که از حملات صهیونیست ها به غزه می گذرد، جنایات ریز و درشتی در رسانه ها مخابره شده است. در این میان یک حادثه بیش از همه دلخراش تر بود و آن ماجرای نوزادی بود که در چند خط ابتدایی به آن اشاره شد. اسمی از او آورده نمی شود چون مادرش فرصتی نیافت اسمی برایش انتخاب کند. اما آن موشک تمام آرزوهای مادرش را بر باد داد.

چند روز پیش این مادر باردار در حالی که جراحت های فراوانی دیده بود، به بیمارستان الشفای غزه آورده شد. پزشکان تمام تلاش خود را برای نجات او انجام دادند، اما بی نتیجه بود و مادر بی آن که صورت زیبای دخترش را ببیند برای همیشه چشمانش را بست. اما پزشکان در کمال تعجب توانستند نوزاد این خانم باردار را زنده به دنیا آورند. این نوزاد به دلیل آن که زودتر از موعد به دنیا آمد، این روزها در دستگاه کمکی است. پزشکان می گویند با توجه به این که مدتی اکسیژن به او نرسیده، شانس زنده ماندش 50 درصد است. وقتی پای صحبت پزشکان و کادر امدادی می نشینیم، می بینیم امکان داشت تا این فاجعه به این شکل رخ ندهد. آنها می گویند جسد این مادر برای چند روز زیر آوار مانده بود و دلیلش این بود که نیروهای صهیونیست اجازه ورود نیروهای امدادی را به منطقه نمی دادند.

البته آمارهای منتشر شده از سوی سازمان های بین المللی حکایت از این دارد که زنان باردار غزه در شرایط سختی به سر می برند. بنا به اعلام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، 45 هزار زن هم اکنون در غزه به مراقبت های پیش از زایمان نیاز دارند. از این تعداد، 5000 نفر آواره شده و به مدرسه های زیر پوشش سازمان ملل متحد پناه برده اند. به دلیل شرایط بحرانی، فشار عصبی و ترس های آنی، ممکن است زایمان این زنان با مشکل رو به رو شود و این در شرایطی است که مراقبت های پزشکی لازم هنگام زایمان وجود ندارد.