آرشیو دوشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۴۲
ورزشی - اخبار کشور
۹

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین: روغن پالم در صنایع صابون سازی استفاده می شود

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: روغن پالم، در صنایع صابون سازی و همچنین مشتقات آن، در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی و شیمیایی مصرف می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احسان آزادروش صبح دیروز در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه با روغن پالم در حدود 300 فرآورده لبنی در کشور تولید می شود، اظهار کرد: براساس استاندارد ملی، صنایع غذایی، فقط مجاز به بهره گیری از این روغن، در تولید پنیر خامه ای و شیر خشک (با چربی گیاهی)، پنیر پیتزا پروسس و بستنی هستند.

وی در تشریح عوارض مصرف روغن پالم در انسان افزود: روغن پالم مانند همه چربی ها از اسیدهای چرب و گلیسرول تشکیل شده است و اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 پالمتیک اسید گرفته است.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه اسید اوئیک اشباع شده نیز تشکیل دهنده روغن نخل است، اضافه کرد: بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید، احتمال ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

گفتنی است روغن پالم، نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می شود و ضمن آن که ماده ای رایج برای پخت و پز در کمربند استوایی آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل است.

همچنین در دیگر نقاط جهان برای پایین آوردن هزینه ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالااکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده، برای سرخ کردن نیز استفاده می شود.