آرشیو شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۴
جهان
۱۵

بریده اخبار

یمن: بحران سیاسی در یمن به مرحله پیچیده ای رسیده و با ورود شبه نظامیان حوثی به داخل شهر صنعا، دولت «عبدربه منصورالهادی» در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. شبه نظامیان حوثی که ظهر پنجشنبه خود را به حومه شمالی و غربی شهر صنعا رسانده بودند، از جمعه شب رفته رفته داخل این شهر شده اند و با سنگربندی اطراف خود، مواضع شان را در این شهر مستحکم کرده اند. «عبدربه منصورالهادی»، رییس جمهور یمن، از مخالفان خواست تا به تشکیل «دولت وحدت» رضایت دهند اما تا لحظه تهیه این خبر، مخالفان وی پاسخ مثبتی به این درخواست نداده اند. در همین حال، هزاران یمنی در صنعا، پایتخت این کشور، با برپایی تظاهرات خواستار تغییر دولت این کشور شدند. (خبرگزاری فرانسه)

پاکستان: پارلمان پاکستان با درخواست عمران خان، رهبر مخالفان دولت، مبنی بر استعفای نوازشریف، نخست وزیر این کشور، مخالفت کرد. نمایندگان پارلمان پاکستان درخواست عمران خان را خلاف قانون اساسی دانستند و بر ادامه نخست وزیری نوازشریف تاکید کردند. عمران خان هم گفت تا زمانی که نوازشریف، نخست وزیر این کشور استعفا نداده، با دولت مذاکره نخواهد کرد. (یورونیوز)

آمریکا: با توجه به کاهش خشونت ها و اعتراضات در شهر فرگوسن فرماندار ایالت میسوری دستور داده است تا نیروهای گارد ملی از این شهر خارج شوند. تظاهرات آرام و مسالمت آمیز پنجشنبه شب آرام ترین تجمع خیابانی در حومه سنت لوییس در شب های اخیر بوده است. پلیس فرگوسن از بازداشت شش نفر دیگر در تظاهرات و ناآرامی های شب گذشته خبر داده که این رقم نسبت به بازداشت های صورت گرفته در شب های قبل کمتر بوده است. (رویترز)

اوکراین: کاروان کمک های بشردوستانه روسیه وارد اوکراین شده و در ایستگاه مرزی «ایزوارینو» توقف کرده است. همچنین سخنگوی دولت اوکراین تاکید کرد: «پترو پروشنکو» رییس جمهوری اوکراین، احتمالا24 آگوست انحلال پارلمان را اعلام خواهد کرد. بر اساس این گزارش، انحلال پارلمان اوکراین از سوی رییس جمهور زمینه برگزاری انتخابات سراسری جدید در این کشور بحران زده را فراهم خواهد کرد. اوکراین در ماه های اخیر شاهد بی ثباتی سیاسی و درگیری های داخلی بوده است. همچنین آنگلامرکل، صدراعظم آلمان، گفت: هرگز سربازانمان را برای حل بحران اوکراین به این کشور نخواهیم فرستاد. (رویترز)

نیجریه: مسوولان نیجریه اعلام کردند که گروه تروریستی بوکوحرام توانسته کنترل شهر «بونی یادی» واقع در شمال نیجریه را به دست بگیرد. (الجزیره)