آرشیو چهارشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۵۶
اخبار کشور
۱۰

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: روند اخذ مجوز احزاب تسریع شده است

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب با تاکید بر این که روند اخذ مجوز از احزاب در دوره فعلی تسریع شده است درباره راه اندازی باشگاه احزاب گفت: اگر در این زمینه درخواستی به کمیسیون ارائه شود رسیدگی خواهد شد.

محمدعلی پورموسوی در مصاحبه با فارس در مورد استعلام های صورت گرفته در اعطای مجوز برای احزاب گفت: روال استعلامات از ناجا، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات است، خود این فرایند مدتی طول می کشد، منتهی در این دوره جدید تلاش این بوده که این روند تسریع شود و به لحاظ ساز و کارها تسریع هم شده است. کمیسیون مصوباتی داشته است که آن را خیلی جلو انداخته است.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه ادامه فعالیت حزب اعتماد ملی در حالی که وزیر کشور گفته است این حزب باید برای فعالیت به کمیسیون درخواست بدهد گفت: کمیسیون تاکنون مصوبه ای در خصوص حزب مذکور نداشته است، لغو پروانه احزاب طبق قانون با قوه قضائیه است.

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب درباره اعطای مجوز به احزاب خانوادگی نیز گفت: درباره خانه احزاب زیاد صحبت شده است. خانه احزاب انجمن صنفی است و شرایط انجمن صنفی بر آن حاکم است، احزاب باید خودشان مشکل آن را حل کنند. یعنی همه احزابی که زمان تشکیل خانه احزاب عضو این انجمن بوده اند، باید اقدام کنند از این رو صحبت های وزیر محترم کشور در این زمینه کفایت می کند و وزارت کشور آماده مساعدت لازم در این خصوص است.

وی ادامه داد: در پیش نویس قانون جدید این نکته رعایت شده است، یعنی تعداد اعضا اگر می گویند استانی هستیم، آنجا مشخص شده است که باید در چند استان دفتر داشته باشند و در واقع تعداد اعضا مشخص شده است که باید چند نفر باشد اما در قانون قدیم این مسائل مسکوت بود.

وی درباره وضعیت کنونی خانه احزاب نیز گفت: خانه احزاب منحل نشده است، از نظر ما خانه احزاب مطابق ساز و کار قانونی می تواند احیا شود.

پورموسوی گفت: اختلافات بین خودشان باعث شده است که الان خانه احزاب تعطیل شود اما اگر اختلافات را کنار گذاشته و کارها را بر اساس اساسنامه جلو ببرند، می توانند خانه احزاب را فعال کنند.

وی در پایان سخنان خود درباره جبهه پایداری و مجوز این تشکل نیز گفت: مراحل اداری آن در حال انجام شدن است شاید تاخیر در تشکیل جلسه کمیسیون باعث تاخیر شده است.