آرشیو سه‌شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۶۱
صفحه آخر
۲۰
روزانه​ ها

همسایه از همسایه آزار می بیند

آوید طالبیان

همسایه ها دیگر هوای یکدیگر را نداشته و از حال و روز هم بی خبرند؛ این واقعیت تلخ چند سالی است که در کلانشهرها بیشتر از پیش به چشم آمده و تبعات آن دامنگیر جامعه شده است، تا مدتی قبل امکان نداشت همسایه ای از غم و شادی همسایه اش بی خبر باشد، آن زمان نهایت بحث و اختلاف های همسایه ها بر سر جای پارک و مسائلی از این دست بود، اما این روزها صفحه های حوادث روزنامه ها پر است از خبرهایی که در آن شخصی فوت می کند و همسایه ها زمانی از ماجرا با خبر می شوند که بوی جسد فاسد شده ای همه جا را پر کرده است نکته اینجاست که این شرایط نامناسب تبعات بیشتری همچون آماده کردن بستر برای فعالیت تبهکاران به دنبال دارد، زیرا اکنون اغلب سارقان از این واقعیت که همسایه ها شناختی از یکدیگر ندارند، سوءاستفاده کرده و با خیال راحت وارد مجتمع های مسکونی می شوند. این در حالی است که در برخی مجمتع ها دست کم 20 خانواده با فاصله هایی به عرض یک دیوار مشغول زندگی هستند.

به نظر می رسد شرایط همسایگی در کلانشهرها کم کم بغرنج تر می شود، زیرا اکنون همسایه ها آن قدر نسبت به حق و حقوق یکدیگر بی تفاوت شده اند که خواسته یا ناخواسته زمینه آسیب دیدن یکدیگر را فراهم می کنند.

بی اهمیت بودن نسبت به باز ماندن در مجتمع های مسکونی کمترین این بی توجهی هاست که زمینه ساز حوادث زیادی شده و می شود. در واقع خیلی ها فراموش کرده یا نمی خواهند باور کنند که کوچک ترین بی توجهی نسبت به حقوق همسایگان آسیب شدیدی به آنها می رساند. کم نیستند افرادی که دزدگیر خودروی خود را فعال می کنند، اما آن قدر از محل پارک خودرویشان فاصله می گیرند که صدای آن را نمی شنوند، در چنین حالتی صدای دزدگیر خودرو حکم سوهان روح همسایه ها را پیدا می کند.

نکته اینجاست که اگر چنین شخصی کمی به حقوق همسایه های خود احترام بگذارد، با ایجاد آلودگی صوتی زمینه سردرد و اضطراب آنها را فراهم نمی کند.